Variante light ale preparatelor de sărbătoare

Variante light ale preparatelor de sărbătoare

Pare imposibil să mănânci din bunătăţile tradiţionale fără să te îngraşi, dar din fericire există soluţii de ajutor, variante light, și pentru această situație. Unde pui la socoteală că sunt și ușor de aplicat!

Perioada sărbătorilor de iarnă reprezintă întotdeauna un exercițiu provocator de rezistență și de ambiție pentru toți cei care se străduiesc să nu adune kilograme. Și, bineînțeles, să le și priască bunătățile de pe masa de Crăciun. Dar există şi variante light, mai ușoare, ale preparatelor tradiționale, despre care ne dă detalii doamna dr. Ruxandra Pleșea, medic specialist în diabet și boli de nutriție.

Salata boeuf este bine să o prepari cu mai puțini cartofi, cu legume și carne slabă de pui sau curcan, iar maioneza să fie uşoară și cu mai mult muştar. Evită decorarea salatei cu maioneză deasupra și optează pentru un model cu măsline, ardei grași felii și albușuri de ou.

Sarmalele mănâncă-le cu o cantitate mică de mămăligă preparată din porumb de țară (care fierbe mai greu) şi fără smântână, pe care o poți înlocui cu iaurt. Cel mai bine este ca sarmalele să fie consumate la prânz, iar seara să optezi pentru o friptură slabă. Aproximativ 3 sarmale sunt suficiente pentru o porție.

Friptura de porc este de preferat să aibă mai puțină grăsime, să nu fie arsă și să fie obligatoriu însoțită de legume sau de murături.

Caltaboșul, toba sau piftia încearcă să nu le combini pe toate la aceeaşi masă. Este bine să nu depășești o porţie pe zi, doar sunt alimente care rezistă mult, nu-i așa? Le vei regăsi și în zilele următoare. La antreuri alege o singură bucată, de mărimea a trei degete.

Cârnații de casă consumă-i cu moderație, preparați tradițional în gospodării pe care le cunoști și limitează varianta produselor industriale. Cârnatul nu depăștește 80 g și necesită garnitură din legume pentru ca masa să fie sățioasă.

Cozonacul încearcă-l anul acesta preparat cu făină integrală. Va crește mai puțin, dar va fi mai sănătos. Alege pentru umplutură nuci, cacao, stafide și alte fructe uscate. O felie de cozonac, la sfârșitul mesei, și nu înainte, îți asigură o stare de sărbătoare fără exces.

Prăjituri și fursecuri sunt de preferat cele fără cremă. Inspiră-te din bucătăria raw vegan. Vei găsi rețete atractive de prăjituri și torturi care nu necesită grăsimi animale pentru preparare (și așa în exces în preajma sărbătorilor). Prăjiturile vegane conțin în rețetă miere (negătită), uleiuri sănătoase, avocado, oleaginoase, fructe uscate, făinuri integrale sau ovăz.

Turta dulce într-o porție cât palma o poți consuma alături de vinul fiert.

Vinul fiert cu scorțișoară este un deliciu al iernii care se consumă cu răspundere. Un pahar pentru domni și o jumătate de pahar pentru doamne.

 

Mai multe surse de proteine animale la aceeași masă sunt greu de digerat

'La orice masă de sărbătoare trebuie să ne asigurăm că avem și legume sub formă de ciorbă sau salată, legume la cuptor sau la aburi și deja ne asigurăm o bună combinație cu orice altceva. Alături de legume, și porțiile de carne sau preparate din carne vor deveni mai mici. Este important să nu asociem la aceeași masă mai multe surse de proteine animale (ex: ouă cu carne și brânză), pentru că vor fi greu de digerat. De asemenea, evitați să începeți masa cu preparatele cele mai grele sau cu dulciurile. Acestea se consumă către sfârșitul mesei. Încercati să limitați băuturile carbogazoase pentru a nu amplifica senzația de ”prea plin” și estimați foarte bine consumul de alcool în orice moment. Sărbători fericite!' (Dr. Ruxandra Pleșea)

RUXANDRA PLESEA Low RES

Ruxandra Pleșea

Credit foto: 123rf.com