Vara, ai grijă la nivelul de colesterol!

Vara, ai grijă la nivelul de colesterol!

Se presupune că vara ne hrănim instinctiv cu alimente mai „ușoare'. Dar ne punem în pericol, crescând nivelul de colesterol.

Pe vremuri, un nivel ridicat de colesterol era asociat cu vârsta înaintată sau cu un număr considerabil de kilograme în plus. În ultimii ani, tot mai multe persoane tinere, cu greutate corporală normală, se confruntă cu această problemă. Nivelul crescut de colesterol este unul dintre marii inamici ai inimii. Pe lângă stres, nici alimentația nu e străină de dezvoltarea colesterolului „rău'. Și, tocmai acum, în toiul verii, când credeam că nu ni se mai poate reproșa nimic din punct de vedere al regimului alimentar, aflăm că și acum greșim. Cum se poate?!

Ce este și ce face

Tot auzi vorbindu-se despre colesterol, încoace și încolo. Știi că are legătură cu grăsimea, cu vasele de sânge, cu inima. Dar nu ți s-a explicat niciodată  de ce este atât de important să-l ții în frâu. A venit vremea să afli. Denumirea vine din limba greacă, unde „chole' înseamnă bilă și stereos, solid. În chimie, este un sterol, un alcool organic din țesuturile organismului, transportat în sânge. Așa se face că ajunge să se stabilească în principal la nivelul ficatului, măduvei spinării, creierului dar și la nivelul vaselor de sânge. Joacă un rol important, fiind cel care menține integritatea celulelor. Reglează vâscozitatea sângelui, sintetizează acizii biliari, ajută la metabolismul vitaminelor solubile în grăsimi, precum A, D, K și E. Intervine în sistemul imunitar și asupra producerii de hormoni ai glandelor suprarenale și sexuale. Sunt două tipuri de colesterol: HDL sau lipoproteine cu densitate mare și LDL. Așa-numitul colesterol „rău', LDL, odată ajuns la un nivel crescut, duce la accidente vasculare cerebrale, cardiace, oculare.

Unde greșim?

Vei spune că hrana de vară nu are cum să afecteze colesterolul. Că doar nu e nimeni atât de inconștient încât să mănânce prăjeli, grăsimi sau altele ca ele. Ei bine, până și o „ciocolățică', o înghețată, o „fripturică' la grătar sau o mână de sărățele sunt la fel de rele ca și cele pe care le eviți deja. Acum, nu spune nimeni să nu te înfrupți din bunătățile puse pe grătar. Însă, e de preferat să le alegi pe cele foarte slabe și, pe cât posibil, legumele. Cum poate să facă rău o salată? Dacă e cu brânză, cu cartofi, cu maioneză ori sos, atunci nu e bună! E ideală, dacă e preparată din verdețuri, crudități, eventual cu pește, stropită cu puțin ulei de măsline. Deși ai putea crede contrariul, alcoolul favorizează depunerea colesterolului pe vasele de sânge. Dacă erai convinsă că un banal cocteil e inofensiv, te înșeli! Alege apa plată, limonada, ceaiul, în locul altor băuturi. Te poți răcori cu un sorbet, cu adevărat „ușor' și inofensiv, în locul unei înghețate pline de grăsimi și zaharuri. Apoi, îți poți potoli foamea sau pofta de ceva bun cu migdale, nuci, cereale, pește, fructe de mare, lactate degresate.

Care este nivelul de colesterol normal

Verifică-ți periodic nivelul colesterolului! Este sfatul pe care îl dă oricare specialist din lumea asta mare. Numai așa poți preveni îmbolnăvirea gravă a inimii. Iar pentru ca rezultatul să fie cu adevărat concludent, se iau în calcul mai mulți factori: sex, vârstă, tensiune, fumat, activitate fizică, boli cronice. Raportul dintre colesterolul bun și cel rău este important, la fel ca și trigliceridele. Valoarea totală trebuie să fie sub 200 mg/dl, LDL mai mic de 115 mg/dl, HDL peste 45 mg/dl, iar trigliceridele nu vor depăși 200 mg%. Totuși, exită studii care au scos la iveală faptul că, vara, în mod inexplicabil, nivelul colesterolului e mai scăzut, iar toamna și iarna, ridicat, acest lucru fiind mai evident la femei.

Casetă: Potrivit Studiului Naţional Transversal CardioZone, coordonat de către prof. Dr. Mircea Cinteză, peste 30% dintre români au nivelul de colestero ridicat, cauză a creșterii numărului de morți subite în urma accidentelor vasculare. 61% dintre decese în România sunt cauzate de afecțiuni cardiovasculare!

Sursa foto: 123rf.com