Uluitor! Cercetătorii americani susțin că aproximativ două treimi dintre îmbolnăvirile de cancer sunt provocate de... ghinion

Cercetătorii americani susțin că aproximativ două treimi dintre îmbolnăvirile de cancer sunt provocate de… ghinion. Mai exact, într-un studiu publicat joi,  în „The Journal Science' oamenii de știință spun că acestea sunt provocate de mutații întâmplătoare suferite la nivelul ADN-ului celular atunci când celulele se reproduc, potrivit Reuters.

„Astfel de cancere se produc indiferent de cât de perfect este mediul”, a explicat Dr. Bert Vogelstein, genetician specializat în oncologie de la Universitatea John Hopkins din Baltimore, coordonatorul studiului.

Noile descoperiri sunt bazate pe secvențieri genetice și studii oncologice desfășurate în 69 de țări din întreaga lume și urmează unui alt studiu controversat publicat în 2015, în revista Science, de oameni de știință tot de la Universitatea John Hopkins, care însă examina doar cazurile din SUA.

Noul studiu, realizat de Dr. Vogelstein alături de matematicianul Cristian Tomasetti, susține că mutațiile întâmplătoare suferite de ADN sunt răspunzătoare de cea mai mare parte a cazurilor de îmbolnăviri oncologice. Concluzia a provocat o reacție dură din partea experților în cancer care sunt de părere că majoritatea cancerelor sunt provocate de un stil de viață nesănătos și de factori de mediu, precum fumatul sau stresul,  la care se adaugă și moștenirea unor probleme de ordin genetic.

5%  dintre cazurile de cancer au fost moștenite genetic

„Deși majoritatea oamenilor au aflat despre cauzele ereditare și de mediu ale cancerelor, așa cum este fumatul, puțini sunt conștienți de greșelile aleatoare care se pot produce ori de câte ori o celulă normală se divide și își copiază informația ADN în două noi celule”, spune Tomasetti.

„Astfel de greșeli sunt o cauză principală a mutațiilor canceroase care, istoric vorbind, au fost subevaluate din punct de vedere științific”, a mai adăugat acesta.

Cercetarea oferă și prima estimare a proporției de afecțiuni oncologice ce sunt provocate de astfel de greșeli întâmplătoare. Pentru a ajunge aici, echipa de cercetătorii a dezvoltat un model matematic folosind date obținute în urma secvențierii informației ADN, de la „The Cancer Genome Atlas' și date despre îmbolnăviri de la „Cancer Research UK'. Ei au căutat în special mutațiile care duc la creșteri celulare aberante în 32 de tipuri diferite de cancer.

Deși au existat variații în funcție de tipul de afecțiune oncologică, per total, cercetătorii au estimat că 66% din mutațiile produse în aceste cazuri au rezultat din erori de copiere celulară, 29% au fost cauzate de stilul de viață și de factori de mediu, iar 5%  au fost moștenite genetic.

Mai mult, cercetătorii au subliniat că deși majoritatea acestor mutații nu pot fi prevenite, diagnosticarea cât mai rapidă, în fazele incipiente ale bolii, poate preveni numeroase decese de cancer, indiferent de cauza care a dus la declanșarea bolii.

Concluzia acestui studiu explică de ce persoane sănătoase, care duc vieți sănătoase și fac totul pentru a evita afecțiunile oncologice, ajung totuși să se îmbolnăvească.

Cu toate acestea, echipa de oameni de știință subliniază că deși majoritatea cazurilor de cancer sunt provocate de ghinion, oamenii nu ar trebui să ignore sfaturile mediciilor care îi pot ajuta să evite anumite afecțiuni oncologice, cum ar fi să se mențină la o greutate normală și sănătoasă sau să evite factorii de mediu, precum fumatul sau stresul.