Sare de masă: este sarea albă şi fină pe care cam toată lumea o are acasă. Are un conţinut de sodiu de 97-99% şi în cele mai multe cazuri conţine şi aditivi alimentari.

Sare iodată: sarea de masă îmbogăţită cu iod stimulează capacitatea de învăţare şi dezvoltarea fizică şi este recomandată mai ales persoanelor cu afecţiuni tiroidiene. Se dizolvă mai repede decât alte tipuri de sare şi este bună atât la salate, cât şi la gătit.

Sare grunjoasă: are aspectul unor cristale mai mari decât a celor din sarea pentru murături şi se recomandă folosirea ei la gătirea legumelor şi a cărnii.

Sare pentru murături: reprezintă colura de sodiu în proporţie de 100%, fiind una dintre cele mai pure tipuri de sare. Este special indicată pentru prepararea conservelor cu murături pentru că nu are o concentraţie mare de iod şi nu conţine aditivi, care ar putea schimba culoarea şi gustul legumelor pe care le pregăteşti.

Sare de mare: este unul dintre cele mai apreciate tipuri de sare datorită mineralelor pe care le conţine. Se obţine prin evaporarea apei marine, în urma acestui proces rezultând o sare umedă cu o tentă de culoare gri. Unele tipuri de sare de mare de pe piaţă pot fi combinate cu diverse condimente pentru un gust cât mai complet.

Sare afumată: se obţine prin afumarea sărurilor obişnuite la foc de lemne, iar aroma dobândită dă un gust mai bun pentru cartofi şi pentru friptura la grătar.

Sare Kosher: Acest tip de sare nu are iod adăugat, este granuloasă, iar pentru că se dizolvă uşor poate fi folosită într-o mulţime de preparate. Se recomandă să fie adăugată la final. Numele de ”koser” provine din bucătăria evreiască unde se foloseşte la pregătrea cărnurilor pentru a fi păstrate mult timp.

Sare grosieră: este asemănătoare cu sarea Kosher, doar că se dizolvă mai greu. Se recomandă pentru produsele de patiserie, paste făinoase sau pentru fripturi.

Sare de Himalaya: cristalele de sare naturală din zona Himalaya se numară printre cele mai preţioase tipuri de sare de piatră. Este lipsită de poluarea specifică mărilor şi oceanelor actuale. Nu este rafinată şi nici iodată, are o culoare frumoasă, rozalie, şi conţine fier, mangan. Consumul regulat de sare de Himalaya favorizează absorbţia nutrienţilor în organism şi eliminarea toxinelor.

Sare neagră: este extrasă din regiunile vulcanice din Pakistan, India sau Hawaii. Este foarte bogată în minerale, are un gust aparte şi este folosită în medicina ayurvedică (naturistă). Are un conţinut mare de fier şi conform medicilor care practică ayurveda, această sare ar fi cea mai sănătoasă dintre toate tipurile de sare, putând fi consumată şi de persoanele cu hipertensiune şi cele care urmează diete sărace în sare.

E necesară, dar mare atenţie!

Sarea este una dintre substanțele fără de care organismul nostru nu poate funcționa corect. În altă ordine de idei, excesul de sare este un element care favorizează apariția uneia dintre cele mai frecvente afecțiuni, hipertensiunea arterială. De aceea este necesar să consumăm sare cu moderație, crescând cantitatea doar în situații speciale, așa cum este activitatea fizică intensă și de lungă durată sau temperatură ambientală crescută, care predispune la o rată mare a transpirației. Recomand utilizarea sării de mare, pentru că nu aduce doar clorură de sodiu, ci și o serie de alte minerale, ceea ce reprezintă un avantaj pentru sănătate.” (Dr. Şerban Damian, nutriționist sportiv acreditat CIO, Centrul de nutriție Superfit, www.superfit.ro).

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian

Credit foto: Flickr.com