Salata este considerată un preparat de bază dacă dorim să pierdem în greutate. Totuşi, câteodată, se poate ca rezultatul să fie tocmai invers, din cauza ingredientelor folosite. Noţiunea de salată poate fi înţeleasă ca planta de salată verde, cu frunze mari şi rotunde, care, cu adaos de sare, oţet (acid citric, lămâie) şi/sau ulei, se serveşte ca aperitiv sau ca garnitură. În acelaşi timp, salata este amestecul din frunze (tăiate după gustul bucătarului) îmbogăţit cu legume (roşii, castraveţi, ceapă, ardei etc.), unele dintre acestea fiind foarte agreate de nutritionişti, deoarece au un conţinut caloric mic.

Greşeli în preparare

Care este însă motivul pentru care dieta de slăbire eşuează, chiar dacă în alimentaţia presupune în mare parte salată? Doctorul Ciprian Constantin ne spune că ”cea mai comună greșeală este adaosul de ulei (măsline, floarea soarelui, porumb etc.) în cantitate nemăsurată. De obicei, gestul simplu de a turna ulei în salată aduce o cantitate mult mai mare de calorii decat s-ar dori. Este ideal să fie folosită o metodă de măsurare a uleiului: o lingură de ulei înseamnă aproximativ 15ml (care înmulţit cu 9 kcal/ml, aduce 135 kcal), adică mai mult de 10% din necesarul caloric al unei diete restrictive.”

O altă greşeală este dressing-ul. Maioneza, o soluţie la îndemână folosită de gospodine, este bogată în calorii tot din cauza uleiului folosit. Însă există în comerţ maioneză de bună calitate, light, cu un conţinut mic în calorii, puţine lipide, cu adaos de grăsimi nesaturate şi vitamine liposolubile (n.r. care sunt indicate în mai ales celor care au probleme cu greutatea, cu colesterolul rău – LDL-colesterol). Această maioneză ar putea fi folosită ca dressing, dar tot cu grijă la cantitate.

Ketchup-ul ar putea fi şi el folosit, mai ales dacă este dulce. Cel iute este iritant gastric crescând nevoia aportului de alimente şi prin stimularea secreţiei gastrice. Ketchup-ul aduce o cantitate mare de licopen din roşii cu importante efecte antioxidante.

Variante gustoase, dar cu grijă indicate

O altă recomandare a medicului specialist în nutriţie este că salata de beof este bine să fie consumată într-o cantitate de 200-250 g, ca să nu devină un pericol iminent pentru siluetă. Cartoful, care este ingredientul principal, ar putea face parte dintr-o dietă hipocalorică, dar este folosit tot alături de ulei/maioneză. Dezavantajul cartofului este conţinutul nutriţional, însă oul adăugat în salată şi măslinele compensează lipsa acestui atu. O măslină mică are aproximativ 4 calorii, una medie 5, una mare 6, una „extra large” 7-8, una „jumbo” 7, una „colossal” 8-9, iar talia record, „super colossal”, 11-12 calorii. Porţia zilnică recomandată este de 7-9 măsline mari negre sau 10 verzi (chiar umplute), acestea însumând aproximativ 45-50 de calorii şi 5 grame de lipide de calitate bună. Măslinele sunt extrem de prietenoase cu inima, abundă în grăsimi monosaturate (n.r.: benefice), fitonutrienţi, acizi graşi omega 3, antioxidanţi, calciu, fier şi vitaminele A, C şi E.”

De asemenea, spune Dr. Constantin, ”salata de fructe de mare este un cocktail de sănatate. Dar şi în acest caz trebuie acordată o mare atenţie la dressing, pentru că adaosul de ulei este duşmanul dietelor de slăbit, mai ales în cazul acestor salate. Algele sunt considerate alimente-medicament, datorită proprietăţilor sale sanogene/curative. Cea mai cunoscută algă este cea marină «verde-albăstruie» şi utilizată în terapie este ca Spirulina. Proteinele din alge (60%) îmbunătăţesc memoria şi întăresc imunitatea. Algele sunt o sursă rară de vitamina B12, de aceea sunt recomandate persoanelor care suferă de anemie şi vegetarienilor. Se pot folosi în salate, însă reteţele sunt cele care trebuie alese cu grijă”, subliniază specialistul.

Creveţii mici, un preparat excelent

Cei mai apreciaţi după gust şi calităţi nutritive sunt creveţii mici (de 2-3 g), ca Pandalus borealis. Aceştia sunt delicioşi mai ales în salate. O reţetă extraordinară poate fi cea în care se includ: roşii, 1ou fiert, creveţi, maioneză de bună calitate, ketchup dulce, usturoi – doar ½ de căţel, bine pisat şi amestecat cu apă. Creveţii fierţi îi amestecăm cu sos (maioneză, ketchup, usturoi) şi îi lăsăm puţin deoparte. Între timp se vor tăia roşiile cubuleţe şi le aranjam în farfurie (ca prim strat). Oul tăiat bucăţi este pus peste roşii (al doilea strat) şi vom adăuga un pic de parmezan. Deasupra se pun creveţii în sos. Salata va fi delicioasă şi sănătoasă!

Salata de vinete – deşi gospodinele o prepară deseori cu ulei în cantitate abundentă, ea poate fi gustoasă şi dacă este pregătită folosind ulei cu stricteţe şi maioneză light. Varianta dietetică este cea cu lapte, iar gustul este foarte bun.

Salata orientală – se aseamănă cu cea de beof, doar că lipseşte conţinutul de carne şi se prepară cu ceapă. O porţie este bine să aibă nu mai mult de 250 g.

De reţinut!

O dietă echilibrată care ar implica folosirea salatelor, ar fi foarte bine controlată cu ajutorul cântarului de alimente.

Dr. Ciprian Constantin

(Dr. Ciprian CONSTANTIN – medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice, Şef Departament Nutriţie şi Diabet – Spitalul Militar Central ”Carol Davila”).

Credit foto: Flickr.com