Trupul și Sângele Domnului reprezintă Taina Împărtășaniei

Trupul și Sângele Domnului

Data de 15 iunie, în acest an, are o importanță aparte pentru credincioșii catolici. Este sărbătoarea prin care se cinstește cu fastul cuvenit Taina Împărtășaniei cu Trupul și Sângele Domnului.

Sfânta Împărtășanie este considerată, în ritul creștin, a fi cea mai mare Taină. Și asta pentru că prin ea primim atât harul divin, cât și pe Însuşi Iisus Hristos. Care ne împărtăşește cu Trupul şi Sângele Său. În religia ortodoxă, Împărtășania e cunoscută și drept Euharistie. Ceea ce s-ar traduce prin mulțumire, în amintirea recunoștinței exprimate de către Mântuitorul Iisus față de Dumnezeu Tatăl, la Cina cea de Taină.

Miracolul ne convinge

Totul a plecat de la marele mister al prefacerii pâinii și vinului, la Cina cea de Taină. Atunci, Mântuitorul a spus: „Luați, mâncați, acesta este Trupul Meu. Beți dintru acesta toți, căci acesta este Sân­gele Meu.” Acest îndemn și binecuvântarea divină au fost destul cât să transforme pâinea și vinul în simboluri ale credinței. De atunci se păstrează, la Sfânta Liturghie, ritualul împărtășaniei cu Trupul și Sângele Domnului Hristos.

Diferența între ritul catolic și cel ortodox constă în faptul că ortodoxia omagiază forța Sfântului Duh și a lucrării Sale necontenite asupra credincioșilor. În vreme ce catolicii respectă amintirea momentului miraculos al Cinei celei de Taină. Totuși, Împărtăşania este momentul întâlnirii personale cu Iisus Hristos. Pentru mulţi oameni o singură astfel de experiență fiind suficientă pentru a le schimba complet viaţa.

Cu toții primim Trupul și Sângele Domnului

Deși există diferențe și în ceea ce privește modul în care se săvârșește Împărtășania la catolici și ortodocși, esența Sfintei Taine e aceeași. Fiecare credincios primește harul divin. Căci pâinea și vinul de la euharistie își păstrează forma și gustul doar în simțirea noastră, pentru a le putea primi în trupurile noastre muritoare. În ritul catolic, doar preotul are privilegiul de a primi și împărtășania cu vin, pe lângă azima destinată tuturor credincioșilor.

În tradiția ortodoxă, la Sfânta Euharistie se folosește un tip special de prescură, numit Sfântul Agneț. Prescurile au, în general, o compoziție anume, sunt din aluat dospit și sunt pregătite numai de persoane vrednice din punct de vedere spiritual. Pe de altă parte, azima este făcută dintr-o cocă nedospită și ia forma unei turtițe fine, pe care credincioșii catolici o primesc ori de câte ori doresc, la finele Liturghiei. Astfel de turtițe poartă numele și de ostii.

Sursa foto: 123rf.com