Pentru a ne bucura de activitățile de iarnă (schiat, patinaj, ieșirile în zăpadă) și pentru a permite organismului să răspundă corect la schimbările de temperatură, precum și la atacurile virale și bacteriene, trebuie să ținem cont de câteva sfaturi.

Alimentația contează, mai ales de sărbători

Trebuie să alegem alimente cu valoare nutritivă mare, care aduc un aport proteic de bună calitate (carne albă slabă, pește și derivate, ouă, lactate și brânzeturi cu aport mediu de grăsime în locul cărnii roșii sau bogată în grăsimi, procesate). Să optăm pentru alimente cu glucide integrale, nerafinate, care dau un aport energetic de durată, în locul glucidelor rafinate, a alimentelor bogate în făinuri albe și zahăr, precum și grăsimi naturale cardio-protectoare din uleiuri vegetale și oleaginoase în locul grăsimilor animale, a derivatelor de tip tocături grase și intens procesate. Nu în ultimul rând, să includem surse bogate în vitamine, minerale și fibre: fructe și legume din abundență, cât mai crude, nepregătite termic sau chimic. Astfel, nu mai avem nevoie de alte suplimente nutritive, oferindu-i organismului necesarul pentru anotimpul rece, inclusiv pentru efortul fizic de sezon. “O bună imunitate se dobândește printr-un echilibru în dietă (alimente imunoprotectoare, cât mai multe și mai variate), alături de câteva reguli de bază ce trebuie învățate de la cele mai fragede vârste și aplicate până la cele mai înaintate. Să urmărim astfel: odihna corespunzătoare, igiena corectă, lipsa expunerii la noxe (fumatul activ sau pasiv, consumul de alcool), evitarea tratamentelor agresive și repetate cu antibiotice, mișcare cât mai multă în aer liber și evitarea spațiilor închise și a sedentarismului prelungit.”, explică dr. Luminița Florea, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice, Centrul Medical ProVita – Diagnostic și tratament.

Lasă tristețea la o parte!

Deși există o puternică asociere a sărbătorilor cu relaxarea și buna dispoziție, pentru multe persoane ele reprezintă de fapt un moment dificil, în această perioadă confruntându-se mai mult decât în restul anului cu gânduri și emoții negative sau depresii. “Apropierea sărbătorilor, presiunea socială, așteptările personale sau ale familiei, dificultățile financiare pot reprezenta un stres suplimentar, agravând starea noastră psihică. Pentru a depăși aceste momente trebuie să ne concentrăm pe lucrurile pozitive din viața noastră, acelea care funcționează. Gândirea pozitivă poate duce la găsirea de soluții, la rezolvarea concretă a problemelor și la a obține ceea ce ne dorim. Este mult mai profitabil să ne propunem ce să facem, ce vrem să obținem, decât să ne gândim la ce să nu facem, ce nu vrem, ce nu avem. Să dăruim bunătate, răbdare și înțelegere pentru cele mai frumoase sărbători!”, spune dr. Alexandra Siru, psiholog, Centrul Medical ProVita – Diagnostic și tratament.

Sursa foto: campus.ie