Trucuri pentru a nu mânca exagerat de Paște. Sfaturile psihologului

Trucuri pentru a nu mânca exagerat de Paște. Nu mânca doar pentru că stai la masă

Chiar dacă nu vom putea petrece Paștele cu familia, dar tot vom pregăti tradiționala masă de sărbătoare, mai ales că avem destul timp. Zilele acestea și cele ce vor urma folosește aceste trucuri pentru a nu mânca exagerat de Paște.

Trucuri pentru a nu mânca exagerat de Paște. Nu-ți schimba comportamentul alimentar obișnuit

În opinia psihologului Angela Nuțu, sărbătorile sunt adesea însoțite de schimbări în comportamentul alimentar. În mare măsură în aceste zile speciale' tindem să dăm frâu liber căutării plăcerii. Și când ar putea fi un prilej mai bun dacă nu de Sărbători, prilej prin definiție de bucurie și plăcere!? Factorii psiho-sociali joacă un rol important. De exemplu, studiile arată că oamenii mănâncă mai multă mâncare decât în mod obișnuit și consumă alimente specifice atunci când sunt sub influența unor emoții puternice sau când se află într-un cadru social specific', explică psihologul.

Stilul alimentar are origini socio-culturale asociate și cu sărbătorile, zilele de naștere, vacanțele sau mesele la părinți. Tradițiile și obiceiurile, modelele culturale comune de sărbătoare ne influențează puternic modul de alimentație în perioada sărbătorilor.

Așa cum orice zi de naștere vine cu un tort, Paștele cu carnea de miel și cozonaci. Și chiar dacă în mod normal obișnuim să le evităm, este foarte dificil să treacă sărbătorile fără ele. Majoritatea dintre noi avem amintiri puternice  din copilărie legate de mesele îmbelșugate de Paște, pentru care mamele și bunicile noastre se pregăteau cu multe zile înainte.

Citește și: 6 trucuri alimentare care te ajută să nu mai mănânci mult

Trucuri pentru a nu mânca exagerat de Paște. Nu mânca doar pentru că stai la masă

Problema este că, fiind alimente care se digeră mai greu, atrag după sine atât creșteri rapide în greutate, cât și un mediu favorabil problemelor de sănătate. În perioada sărbătorilor, indigestiile și arsurile stomacale sunt principalele probleme de sănătate cu care ne confruntăm. Există de asemenea studii care arată faptul că în momentul în care oamenii sunt împreună, mănâncă cu 20% mai mult decât atunci când sunt singuri. Această pentru simplul motiv că oamenii au ritmuri diferite de a mânca. De pildă, o persoană care rămâne la masă, chiar dacă s-a săturat şi a gustat din toate, mai consumă produse pentru că ceilalți participanți încă nu au terminat', declară psihologul Angela Nuțu.

Citește și: Secretul femeilor slabe: 6 trucuri pentru a te abține să mănânci prea mult

Trucuri pentru a nu mânca exagerat de Paște. Sfaturile psihologului

Totodată, specialistul ne prezintă câteva reguli speciale pentru a evita mâncatul excesiv de sărbători:
1. Este suficient să îți iei ca puncte de reper în care să dai frâu liber poftelor, ziua de Paști și următoarele. Nu ai nevoie să iei în calcul toată perioada care se întinde între cele două zile de sărbătoare.

2. Evită să nu mănânci o zi întreagă pentru ca seară ai în plan să mănânci o masă consistentă. Nu vei face altceva decât să crești nivelul de foame care te va duce în mod sigur spre supraalimentare.

3. Mănâncă regulat (cel puțin o dată la 4 ore), este cea mai ușoară cale de a ține poftele în frâu.

4. Mănâncă cât mai conștient. Este de așteptat ca mesele în familie și discuțiile lungi să îți acapareze atenția și să ajungi să mănânci mai mult decât ai nevoie.  Gândește-te cum te vei simți peste o zi, o săptămână, o lună. Lucrează cu umbra acțiunii tale, și gândește-te ce este dincolo de prima senzație, care este a două, a treia, cum se va simți organismul tău după o masă în care ai mâncat peste nevoile tale.

5. Este un moment bun să rămâi relaxată, să nu îți impui limite, ci în schimb să îți pui mici obiective ușor de atins. De exemplu, îți poți propune să te bucuri de toate mâncărurile, savurându-le. A savura presupune a mânca sau a bea ceva pe îndelete și cu plăcare, pentru a-i simți cu adevărat gustul. Dacă înveți să savurezi și să te bucuri de fiecare gust în parte, vei vedea cum vei ajunge să mănânci și mai conștient, dar și mai puțin.

Sursa foto: 123rf.com