Ești mamă, gospodină, infirmieră, bucătăreasă, șofer și mai nou, profesor pentru copiii tăi. În același timp, lucrezi de acasă sau mergi la serviciu. Nu mai ai nici timp să faci duș, nici gând de manichiură sau de o ieșire cu prietenele. Totuși, dacă nu te îngrijești și pe tine însăți, nu vei putea să ai grijă cum se cuvine nici de cei dragi.

Nu este de mirare că te simți obosită. Auto-îngrijirea este ceva dorit, dar greu de găsit timpul pentru ea. Totuși, încearcă să te pui și pe tine pe lista de priorități. Vei vedea că, astfel, vei reuși apoi să-ți îndeplinești sarcinile mai repede și mai ușor.

Citește și: Ce poți face când copilul nu vrea să se culce. La ce trucuri apelezi

Trucuri de ajutor pentru mamele obosite: Respectă lista de priorități

Ai probabil o listă lungă de oameni de care ai grijă – de la copiii tăi, la soț, până la părinți în vârstă sau socri. Uneori, ești în poziția de a-ți ajuta vecinii, prietenii, ai responsabilități mari la muncă. Toate acestea te pot copleși. Nu poți să le umpli altora ceștile de ceai, dacă tu ai un ceainic gol. Pentru a-i îngriji pe alții eficient, trebuie să-ți facă timp pentru a-ți umple mai întâi ”ceainicul”. Este important  să ai momente în care faci ce-ți place și-ți reîncarci bateriile. Citește câteva idei simple de auto-îngrijire și alcătuiește-ți propria ta listă. Așa vei reuși să rămâi o mamă fericită și, la rândul tău, vei reuși să-ți faci familia fericită.

Timp pentru auto-îngrijire

Printre trucurile de ajutor pentru mamele obosite, unul din cele mai importante este să-ți faci timp și pentru tine însăți. Dacă încă te mai simți vinovată pentru că ai grijă de tine, când te așteaptă atâtea treburi presante, gândește-te că o mamă obosită este o mamă supărată. Inutil să mai spunem cum afectează starea ta de spirit întreaga familie.

Așa că fă-ți timp pentru auto-îngrijire, oricât de ocupată ai fi. Unul din aspectele cele mai importante este somnul. De exemplu, poate te trezești devreme pentru a-ți face treaba înainte să se trezească micuțul, În acest caz, lasă rufele și dormi odată cu copilul după-amiază.

Citește și: Tulburările de somn au nevoie de atenție specială

Trucuri de ajutor pentru mamele obosite: Dormi suficient

Privarea de somn este unul dintre cele mai mari motive pentru care mamele (și, uneori, tații) sunt expuse riscului tulburărilor de dispoziție după naștere. Aceasta este una dintre depresiei post-partum. Privarea de somn te face să nu te simți bine fizic, iar starea ta mentală are și ea de suferit. Odihna suficientă este esențială pentru a te ajuta să-ți gestionezi emoțiile. Dacă nu dormi cel puțin 6-8 ore în fiecare noapte (unii oameni au nevoie de mai mult), este timpul să faci din aceasta o prioritate.

Trucuri de ajutor pentru mamele obosite: Hrănește-te adecvat

Suntem ceea ce mâncăm! Zahărul, cofeina și mâncarea de tip fast-food sunt surse rapide de energie, dar au o valoare nutritivă foarte mică. O dietă săracă în substanțele nutritive de care ai nevoie îți poate afecta negativ starea de spirit și slăbește sistemul imunitar. Consumă mai multe alimente cu adevărat hrănitoare: legume, fructe, cereale integrale, ouă, carne slabă, etc. Dacă alăptezi, acest lucru este și mai important, deoarece tot ceea ce mănânci sau bei ajunge la bebelușul tău prin laptele matern. Încearcă să nu sari peste mese, deoarece acest lucru poate provoca schimbări de dispoziție. Stai departe curele drastice de slăbire.

Citește și: 5 trucuri eficiente cu ajutorul cărora să faci bucătăria să pară mai spațioasă

Nu uita să faci mișcare

Să faci mișcare nu înseamnă neapărat să mergi la sală. Poți face gimnastică aerobică în sufrageria ta și să-i ai alături chiar pe copiii tăi, pe care îi va amuza această activitate. În plus, alege să faci plimbări în natură alături de familia ta. Poate vremea nu e prea îmbietoare, dar se spune că nu există condiții meteo neprielnice, ci doar haine improprii. Îmbrăcați-vă adecvat și bucurați-vă de o plimbare în parc.

Ține prietenii aproape

Este important și ca adulții să poarte conversații cu adulții. Majoritatea femeilor se vor sprijini pe soțul sau partenerul de viață, dar uneori el nu este disponibil. Este bine să ai și o prietenă apropiată cu care să poți vorbi. Dacă te simți copleșită cere ajutorul familiei extinse. Totodată, poate ar fi bine să faci parte dintr-un grup de suport sau să apelezi la un psihoterapeut, dacă ai simptome de depresie.

Ce să faci când simți că nu mai poți

Psihoterapeutul Cristina Ion-Rădulescu are și ea câteva trucuri de ajutor pentru mamele obosite:

”Ar fi bine ca mamele obosite să aleagă cu prioritate activitățile importante și să renunțe la unele care nu sunt necesare. Este neapărată nevoie să își facă timp să doarmă, să învețe să delege, să aibă o dietă echilibrată și bogată în vitamine și minerale (sau măcar să compenseze prin suplimente alimentare). Ar fi bine să implice soțul/partenerul în treburile casnice și în creșterea și îngrijirea copiilor. În principiu, este bine să ai rutină predictibilă, dar și pe cine te baza. De exemplu, cumpărăturile le poate face soțul. Oferă-ți din când în când momente de răsfăț, chiar dacă nu sunt neapărat zilnice: de la o baie cu spuma până la o escapada la munte, etc. mai ales, spune atunci când ai nevoie de ajutor. Unele mame (acelea de tip cloșcă) simt că nu pot să delege și li se pare că ele fac totul mai bine. Acestea ajung la epuizare, dar e vina lor. Dintr-o nevoie maniacală de control se auto neglijează”. 

Sursa foto: 123rf.com