Traumele părinților se transmit genetic copiilor și nepoților

Experiența de viață a părinților poate fi transmisă copiilor, oricât de misterios ar părea acest lucru. Traumele suferite de adulți declanșează modificări genetice care sunt moștenite ulterior de copii și de nepoți. Știința demonstrează azi un proverb foarte vechi și plin de înțelepciune conform căruia copiii plătesc ”păcatele” părinților.

Un grup de 32 de evrei, supraviețuitori ai Holocaustului, a participat la un studiu care demonstrează că traumele cumplite prin care au trecut a afectat sănătatea și calitatea vieții copiilor și nepoților lor. Studiul a fost realizat de o echipă de cercetători de la Spitalul Mount Sinai din New York, condusă de prof. Rachel Yehuda. Cercetătorii au comparat genele descendenților evreilor care au fost închiși în lagăr și materialul genetic al unor familii de evrei care nu a avut de a face cu Holocaustul din Europa. Conform rezultatelor, descendenții supraviețuitorilor din lagăr prezintă o mai mare sensibilitate la condițiile de stres. ADN-ul copiilor a fost marcat de o ”etichetă” chimică atașată la genele responsabile de rezistența la stres, etichetă care se regăsește în ADN-ul părinților torturați în zilele cumplite ale Holocaustului.

Bolile grave se transmit următoarelor generații

Studiul realizat de prof. Yehuda nu este primul care demonstrează că evenimentele dramatice prin care trec părinții pot avea consecințe nebănuite asupra copiilor. De exemplu, fetele născute de femeile olandeze, care au fost însărcinate în timpul marii foamete de la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial, au fost supuse unui risc peste medie de a dezvolta schizofrenie. De asemenea, un alt studiu a arătat că bărbaţii care au fumat din adolescență au avut copii cu o greutate mai mare decât aceia care au început să fumeze mai târziu. Toate aceste studii demonstrează că factorii de mediu, în mod special condițiile traumatizante, pot modifica genele umane, iar aceste modificări se transmit generațiilor viitoare. De la stări sufletești diverse precum îngrijorarea sau teama, la boli grave precum astmul, cancerul sau obezitatea, copiii primesc un bagaj genetic încărcat de la părinții lor. Se consideră că și depresia sau alcoolismul pot fi moștenite pe cale genetică, chiar dacă descendenții unei persoane depresive, spre exemplu, ar avea condiții de trai mai bune și o viață echilibrată.

credit foto: 123rf.com