Un produs alimentar complex, folosit în majoritatea bucătăriilor, uleiul de măsline se numără între produsele cele mai recomandate de către medicii nutritionişti, dacă dorim să avem o alimentaţie sănătoasă. Reprezintă cea mai bogată sursă de grăsimi monosaturate şi are un conţinut ridicat de antioxidanţi. Este singurul ulei vegetal care poate fi consumat neprocesat, proaspăt presat, păstrând gustul, aroma, vitaminele şi beneficiile măslinelor.

Pe piaţă găsim patru tipuri de ulei de măsline: pur, virgin, extravirgin şi presat la rece:

Ulei de măsline pur – Este rafinat şi filtrat chimic, ce scade în intesitate gustul puternic şi

conţinutul acid. Este un ulei de calitate inferioară şi are un preţ mai mic.

Ulei de măsline virgin – Este produs fără aditivi alimentari chimici şi nu conţine ulei

rafinat. Aciditatea acestuia este de sub 2% şi ca urmare are un gust plăcut. ”Virgin”, în acest

context înseamnă că a fost mai puţin procesat şi rafinat în timpul prelucrării.

Ulei de măsline extravirgin – Provine de la prima presare a măslinelor şi este considerat a fi

de cea mai buna calitate. Acest tip de ulei este mai puţin procesat decât uleiul de măsline virgin şi are o aromă foarte pronunţată.

Ulei de măsline presat la rece – Pasta de măsline este încălzită uşor la temperatura camerei

pentru a se păstra gustul, apoi este presată la rece pentru a se menţine o perioadă mai lungă.

 

3 linguri de ulei extravirgin

În mod evident, uleiul extravirgin este cea mai bună alegere, pentru că păstrează toate proprietăţile nutritive ale plantei, complet nealterate. Uleiurile, indiferent de ce fel şi oricât de sănătoase ar fi aduc o cantitate mare de energie în organism, adică 9 kcal/gram, deci consumul lor trebuie sa fie limitat. Eu recomand să se consume în jur de 30-40 ml/zi, adică 2-3 linguri. Persoanele cu activitate fizică intensă pot să consume o cantitate mai mare”, spune medicul nutriţionist Şerban Damian.

Foloseşte-l în preparate reci

Este totuşi la fel de potrivit în salate, ca şi la mâncarea gătită prin păjire (friptură, cartofi prăjiţi)? Nu”, spune specialistul. ”Uleiul de măsline îşi schimbă gustul şi compoziţia atunci când este tratat termic, de aceea este bine să fie păstrat pentru salate şi preparate reci. Atunci când este încălzit la temperaturi înalte, ca în cazul prăjirii, pot să apară compuşi toxici pentru organism”, explică dr. Şerban Damian.

Ajută la slăbit

Unii acizi graşi din componenţa uleiului de măsline reduc pofta de mâncare. De asemenea, acest aliment stimulează metabolismul şi sporeşte consumul de calorii. Aşadar, dacă doreşti să scazi în greutate şi să-ţi menţii sănătatea include în meniu şi puţin ulei de măsline.

Previne diabetul zaharat

Acelaşi ulei de măsline conţine o cantitate ridicată de grăsimi monosaturate, comparativ cu alte tipuri de ulei, care ajută la stabilizarea nivelului de zahăr din sânge. De asemenea, este o sursă importantă de vanadiu, un mineral care contribuie la stabilizarea glicemiei. Planul nutriţional al persoanelor care au diabet zaharat conţine, include o cantitate scăzută de grăsime, o cantitate ridicată de carbohidraţi şi ulei de măsline.

Ştiai că…

previne apariţia bolilor de inimă deoarece creşte colesterolul ”bun” HDL şi scade nivelul

colesterolului ”rău” LDL?

previne apariţia gastritei şi chiar a ulcerului gastroduodenal?

stimulează secreţia bilei şi a hormonilor pancreatici natural şi eficient, scăzând riscul de

apariţie a calculilor biliari?

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Şerban Damian, Nutriţionist sportiv acreditat CIO,Centrul de Nutriție Superfit, www.superfit.ro

Credit foto: Flickr.com