Top 7 descoperiri uimitoare ale anului 2017

Știința și cercetarea se dezvoltă într-un ritm alert și multe invenții din laboratoare își vor găsi  aplicația în viața de zi cu zi. Medicina, astronomia, fizica sau matematica fac pași uriași în fiecare an pentru a înțelege mai bine universul în care trăim. Iată ce descoperiri uimitoare s-au făcut în 2017.

Plămânii 'împrospătează' și sângele, nu doar respirația

Spre stupefacția cercetătorilor din medicină, aceștia au descoperit că plămânii mai au o funcție despre care nu se știa nimic până acum. Ei produc trombocite, celule care intră in componența sângelui. Până acum știam că numai măduva osoasă produce sânge, dar iată că plămânii vin și ei cu un aport consistent de trombocite. Se estimează că plămânii mamiferelor 'fabrică' aproximativ 10 milioane de trombocite pe oră.

Organe umane pentru transplant, crescute în porci

În 2017, una dintre acele descoperiri uimitoare ale medicinii ar putea salva viața a sute de mii de oameni care au nevoie de transplant. Cercetătorii canadieni au reușit să reproducă celule umane în embrionul unor porci. Este un pas mic în procesul de reproducere al organelor umane, dar este promițător și cu siguranță va fi dezvoltat rapid.

2 descoperiri uimitoare, benefice pentru femei

Tot în sfera medicală, s-au făcut pași uriași în ceea ce privește sindromul premenstrual, dar și contracepția. Cercetătorii francezi au inventat un contraceptiv sub formă de gel care blochează sperma să ajungă în canalul seminal, în timpul actului sexual. Deocamdată, studiile au fost efectuate doar pe maimuțe, dar vor continua în 2018 și probabil vor fi realizate noi contraceptive mult mai eficiente și ușor de administrat.

Tot anul trecut a fost descoperit și mecanismul molecular la nivel hormonal care produce manifestările dureroase ale sindromului premenstrual. Odată descoperită cauza, cercetătorii americani speră să realizeze cât mai curând și un tratament eficient care să elimine durerile, migrenele și amețelile puternice de care suferă milioane de femei înaintea menstruației.

Pelerina invizibilă din Harry Potter este deja realitate

Dacă ți se pare fantastic să devii invezibilă îmbrăcând o simplă pelerină, în curând acest lucru va deveni realitate. În 2017, a fost creat cel mai negru material din lume, în care lumina nu se poate reflecta. El este țesut din nanotuburi de carbon de zeci de mii de ori mai subțiri decât firul de păr. Sunt atât de subțiri, dense și opace că lumina nu poate pătrunde și nu se reflectă. Dacă ai purta noaptea haine făcute din acest material, ai deveni complet invizibilă.

Prima experiență uimitoare cu ADN-ul unui embrion uman

În SUA, anul trecut, a fost pentru prima dată corectat ADN-ul unui embrion uman, pentru a elimina două mutații genetice. Cercetătorii americani au reușit să 'vindece' fătul care avea să se nască cu două forme grave de anemie. Corectura a fost aplicată în faza de zigot a embrionului, imediat după fuziunea dintre ovul și spermatozoid. Este primul pas dintr-un proces deosebit de complex care va fi posibil cândva. În viitor, oamenii își vor perfecționa propriul ADN să se nască fără tare genetice, perfect sănătoși. Chiar dacă se numără printre cele mai importante descoperiri uimitoare ale anului trecut, metoda este controversată și nu este acceptată deocamdată decât pentru a corecta malformațiile și defectele genetice grave.

Putem produce apă din aerul cel mai uscat

O altă invenție care se înscrie în topul cu descoperiri uimitoare ale anului 2017 este soluția salvatoare pentru țările din Orient și din Africa unde apa a devenit un lux. Cercetătorii de la Universitatea din California au reușit să inventeze un mecanism care 'stoarce' apa chiar și din atmosfera cea mai uscată, cu o umiditate de numai 20%. Este un mecanism care folosește energia solară și poate fi utilizat în zonele deșertice unde accesul la apă este limitat drastic.

sursa foto: 123rf.com