Unii copii dezvoltă o teamă de întuneric fără un motiv anume. Alții își pot aduce aminte de un anumit eveniment care a declanșat-o. Poate au văzut un film de groază, au auzit o poveste înspăimântătoare sau au avut o experiență terifiantă.

Ce este nictofobia

”Nictofobia (teama de întuneric la copii) este o fobie care poate apărea oricând din cauze multiple: povești cu ”bau-bau” care te mănâncă dacă nu ești cuminte, desene animate, filme, povestiri spuse de alții în care întunericul este asociat cu monștrii, spiritele malefice etc.”, observă psihoterapeutul Tedy Creștin care adaugă: ”Unele teorii ar spune că teama de întuneric este ancestrală și de sute de mii de ani, oamenii asociază întunericul cu pericolul, frica, emoțiile negative, faptele rele protejate de întuneric, etc.” Indiferent cum a început, există câțiva pași de urmat pentru a scăpa de frică.

Ascultă-ți copilul

Cel mai important este să-ți crezi copilul. Teama de întuneric la copii este ceva serios. Nu îi spune că nu este nicio problemă, că monștri nu există etc. Nu încerca să-i arăți că nu e nimic sub pat, după dulap etc. Nu faci decât să-i amplifici teama. Mai degrabă, pune-i întrebări pentru a-l înțelege. Arată-i empatie. Aprobă că întunericul și lucrurile pe care nu le cunoști pot fi înspăimântătoare. Acordă-i timp pentru a vorbi despre experiența lui și reflectă ceea ce povestește. De exemplu, ascultă-l cu atenție și, din când în când rezumă ce a spus. De exemplu: ”Pare că te sperie foarte tare momentele în care nu poți să vezi nimic. Crezi că ți se poate întâmpla ceva înspăimântător și un animal fioros poate să sară la tine din spatele dulapului. Pot să-mi imaginez că nu te simți bine în astfel de momente”. Așa îi arăți că îl iei în serios.

Povești pentru a scăpa de teama de întuneric la copii

Poveștile sunt un mod excelent de a comunica cu micuții. Există cărți și desene animate cu povești terapeutice menite să-i facă pe copii să-și depășească teama de întuneric. Totodată, puteți să vă creați singuri o narațiune în care un personaj trece prin problemele prin care trece el și le depășește. Îl poți pune și să deseneze sau să modeleze în plastelină ceea ce-l face să se teamă, dar și ceea ce l-ar putea face să-și învigă frica. Mai puteți face jocuri de rol cu păpușile lui în care să vorbiți mai puțin direct de această poveste. Ai putea, de exemplu, să-l pui să găsească soluții pentru ursulețul de pluș care trebuie să meargă singur prin pădure și se teme.

Lasă-l să rezolve problema

Îl mai poți întreba pe el ce l-ar putea face să fie mai puțin speriat de întuneric. Nu îi da tu soluțiile, ci lasă-l pe el să le găsească. Exersarea de a scăpa de teama de întuneric la copii este și un mod bun de a învăța să rezolve probleme în viață, pe care îl va putea aplica și în alte cazuri.  Dacă are nevoie de un impuls, povestește-i despre imaginație, acea putere pe care o are el și care îl ajută să deseneze, să spună povești etc., dar care poate fi de folos și în alte domenii, cum ar fi găsirea de soluții. Vei fi surprinsă de răspunsurile creative pe care le va găsi. Laudă-i ideile bune pe care ți le împărtășește și încercați să le puneți în practică. Nu te aștepta la schimbări radicale peste noapte. Dacă anxietatea revine nu înseamnă că nu aveți succes, ci că trebuie să perseverați. Posibil, poate fi nevoie și de alte metode, dar sunteți pe drumul cel bun.

Citește și: 26 de lucruri amuzante pentru copii despre animalele marine

Teama de întuneric la copii. Metode de a scăpa de ea

”Copiii trebuie înțeleși, indiferent cât de „caraghioasă” sau „infantilă” le pare părinților această problemă. Liniștește-l, încurajează-l chiar cu exemple din copilăria ta, când și tu te temeai de întuneric. Spune-i că totul este sub control, totul este bine. Încetul cu încetul, puteți începe un proces de desensibilizare. De exemplu, utilizează o lumină mai discretă în dormitor, o lampă de veghe, dormi împreună cu copilul în brațe când e întuneric total. Pe măsură ce crește și mintea lui distinge din ce în ce mai bine ficțiunea de realitate, provoacă discuții ”adulte” despre această chestiune.

psihoterapeut Tedy Creștin, Tel: 0726.852.395Învață-l ritualuri de calmare și relaxare. De exemplu, să respire adânc; înainte de a adormi, să se gândească la ceva frumos care s-a petrecut în timpul zilei sau, pur și simplu, la cât de curajos este el însuși. Chiar dacă, pentru început, este în regulă ca părinții să doarmă cu copiii, pe termen lung nu trebuie să devină o obișnuință.  Dacă teama de întuneric persistă, este posibil ca rădăcinile să fie mai adânci și să se găsească în non-conștient. În acest caz, ar fi bine să se adreseze unui specialist.”

Citește mai multe despre fobia la copii. Află de la psiholog cum se manifestă și cum se tratează!

Sursa foto: 123rf.com