Vitamina D se obține în mod natural atunci când pielea este expusă la soare. Din acest motiv, este cunoscută ca vitamina soarelui. Cu toate acestea, organismul nu poate produce întotdeauna suficientă vitamina D. Mai ales în condițiile în care stai în mare parte în casă, ai nevoie de mai multă vitamina D. Consumă alimente care sunt surse naturale de Vitamina D, dar încearcă și să te expui mai mult la soare.

De ce este importantă vitamina D

Dacă nu iei suplimente și nici nu ai surse naturale de vitamina D, deficiența afectează starea generală de sănătate. Oamenii de stiintă îşi pun mari speranţe în vitamina D. Aceștia o numesc vitamina minune, deoarece previne apariţia diabetului, cancerului, bolilor de inimă sau chiar a depresiei. Beneficiul esențial al vitaminei D este că ajută la menținerea sănătății oaselor, mușchilor și a sistemului nervos. De asemenea, contribuie la un sistem imunitar sănătos. Studii medicale au mai costatat și faptul că vitamina D omoară celulele cancerigene.

Surse naturale de vitamina D. De ce este greu pentru vegetarieni

 

În afară de anumite specii de ciuperci, niciun alt aliment vegetal nu produce vitamina D. Pentru persoanele ale căror diete sunt în cea mai mare parte vegetariene sau vegane, și nu pot petrece mult timp în aer liber, poate fi dificil să obțineți suficientă vitamina D. Chiar dacă stai în casă, poți ieși pe balcon la soare sau la fereastra dechisă. Totodată, o plimbare de 15 minute la mijlocul zilei poate fi benefică.

Surse naturale de vitamina D. Pește gras

Peștele gras, precum și uleiurile din pește, au unele dintre cele mai mari cantități de vitamina D din surse alimentare.
Unele din cele mai cunoscute sunt:

Uleiul de ficat de cod conține 450 de unități (UI) de vitamina D la o linguriță, ceea ce reprezintă 75 la sută din cantitatea zilnică recomandată (CZR).
Heringul conține 306 UI
la o porție de file gătită, ceea ce reprezintă 51 la sută din CZR.
Peștele spadă conține 706 UI pe bucată ceea ce reprezintă 117 la sută din CZR-ul unei persoane.

Citește și: Surse naturale de vitamine și nutrienți esențiali pentru organism

Surse naturale de vitamina D. Anumite ciuperci

Dacă unei persoane nu îi place peștele, dacă ține post sau dacă este vegetariană sau vegană, ciupercile specifice pot fi o opțiune. Unele tipuri de ciuperci conțin cantități mari de vitamina D.

De exemplu:

Ciuperci de maitake crude conțin 562 UI la 50 de grame (g), ceea ce reprezintă 94 la sută din CZR.
Ciuperci de shiitake uscate conțin 77 UI la 50 g, ceea ce reprezintă 12 la sută din CZR.
Ciupercile cu expunere la lumina ultravioleta (UV) pot conține, de asemenea, cantități mari de vitamina D.
Dintre acestea fac parte ciupercile albe crude expuse la UV. Acestea conțin 523 UI la 50 g, ceea ce reprezintă 87 la sută din CZR-ul unei persoane.

Surse naturale de vitamina D. Galbenușul de ou

Gălbenușul de ou poate fi, de asemenea, bogate în vitamina D, mai ales dacă găinile sunt crescute în aer liber. De exemplu, o omletă din două ouă mari de găină conține 88 UI, ceea ce reprezintă 15% din CZR-ul unei persoane.

Citește și: Anemia prin deficit de vitamina C

Surse naturale de vitamina D. Alimente fortificate

Veganii și cei care țin post pot alege alimente fortificate cu vitamina D. Producătorii adaugă vitamina D în multe alimente. Cele mai obițnuite sunt: laptele, sucul de portocale, diverse cereale pentru micul dejun. Uită-te pe amblaj dacă este specificat acest lucru.

Vezi lista cu alimente bogate in vitamina D!

Sursa foto: 123rf.com