Boabele de quinoa

Quinoa este o plantă care era numită “cereala-mamă” în vremurile incașilor, iar boabele de quinoa sunt mici și de culoare gălbuie. Acestea conțin proteine și sunt o sursă foarte bună de calciu, dar sunt bogate și în vitaminele A, C, D, E, K și vitamine din grupa B-urilor. De asemenea, sunt o sursă bună de fier, calciu, crom, cupru, fluor, iod, magneziu, potasiu, seleniu și zinc. Iar datorită acestor vitamine și minerale este stimulat și sistemul imunitar.

Boabele de quinoa sunt bune la gust şi uşor de digerat. Se pregătesc într-un mod asemănator orezului, doar că timpul de fierbere se reduce aproape la jumatate, iar boabele cresc în volum de aproximativ patru ori. Însă quinoa este un aliment care poate fi servit în multe feluri: poate fi o alternativă la orez alb sau cuşcuş, dar se poate prepara și budincă se poate adăuga în supă sau ca atare în salate.

Semințele de chia

4416793771_ecdc4c1dfa_o

Semințele de chia au dimensiuni foarte mici, având însă proprietăți deosebit de apreciate: sunt bogate în minerale, acizi omega-3, antioxidanți și în proteine complexe. Semințele au fost menționate și în vremuri străbune, în documentele aztece, în care se nota că sunt cele mai complexe surse de energie și de putere. Pot avea două culori, bej sau negru, și ambele variante pot fi consumate sub diferite forme: presărate în salate sau în bolul cu cereale de dimineață, adăugate în smoothies, făcute budinci sau pâinici raw vegan. Studiile realizate de-a lungul timpului au indicat faptul că semințele de chia conțin de 5 ori mai mult calciu decât laptele, de 3 ori mai mulți antioxidanți decât afinele, de 3 ori mai multe fibre decât ovăzul, de 2 ori mai mult potasiu decât bananele, au mai multă omega 3 și 6 decât semințele de in și nu se râncezesc. De asemenea, sunt considerate o sursă complexă de proteine, având toți amino-acizii esențiali. Sunt ușor de digerat și ajută corpul să elimine kilogramele în plus pentru că taie și din pofta de mâncare.

Fructele de goji

8517361993_2aa6092ab8_z

Micuțele fructe roșii numite și „fructe ale longevității” provin din Tibet și China. Localnicii se pare că obișnuiesc să le consume zilnic sub diferite forme: proaspete, uscate, în mâncăruri, ca suc sau ceai. De altfel, acea zonă asiatică este renumită ca având cea mai sănătoasă populație din lume și cei mai mulți oameni cu vârsta de peste 100 de ani.

Fructele de Goji sunt bogate în vitamine (mai multă vitamina C decât citricele, vitamina A, vitamina E, B1, B2, B6), minerale fier, magneziu, potasiu, cupru, calciu, fosfor, zinc și germaniu) și nutrienți. Este unul dintre cei mai eficienți antioxidanți creați de natură, menține și întărește sistemul imunitar, crește nivelul de energie al organismului, ajută la menținerea sănătății și la prevenirea bolilor. Conform specialiștilor, alte efecte benefice ale fructelor de Goji sunt că îmbunătățesc circulația sângelui, au beneficii asupra inimii și a tensiunii arteriale, dar sunt eficiente și în dietele de slăbire și cu efect de întinerire și longevitate. Goji pot fi consumate sub formă de fructe uscate simple sau amestecate cu iaurt, cu cereale, dar și sub formă de suc și ceai.

Proprietăți foarte bune, dar nu miraculoase

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian

”În mod sigur aceste alimente sunt hrănitoare, datorită bogăției de micronutrienți din compoziția lor. E bine să le includem în alimentația noastră, însă nu ar trebui să le acordăm proprietăți miraculoase, pentru că nu este cazul. Fiind vorba de alimente exotice și relativ scumpe, s-a creat în jurul lor o aură de „superaliment”, pentru a stimula cumpărarea lor. Pot spune fără nicio îndoială că găsim alimente cel puțin la fel de valoroase și în grădinile și piețele noastre. Pentru că o alimentație diversificată este cea mai bună opțiune, putem să utilizăm și aceste alimente în regimul nostru, însă nu e cazul să le acordăm o importanță mai mare decât alimentelor noastre tradiționale.” (dr. Șerban Damian)

Credit foto 1 : Flickr.com (salată de quinoa), Credit foto 2: Flickr.com, Credit foto 3 : Flickr.com