Șunca de Praga, o sursă de sare și E-uri periculoase. Lista de sortimente sănătoase și nocive

cata sare a re sunca de Praga

Ca mai toate mezelurile, șunca de Praga este un aliment procesat. Cu alte cuvinte, carnea din care este făcută această șuncă a trecut printr-un proces intens de prelucrare, astfel încât produsul rezultat să reziste mai mult, să aibă un gust cât mai plăcut pentru consumator și un cost cât mai mic.

Pentru a atinge toate aceste deziderate, industria alimentară a recurs la „îmbogățirea” produsului cu aditivi alimentari: conservanți, coloranți, potențiatori de aromă și chiar antioxidanți sintetici, al căror rol este de a diminua impactul negativ pe care îl au asupra organismului alți aditivi (nitriți sau nitrați, folosiți drept conservanți).

Ce conține, de fapt, șunca de Praga: sare, zahăr, aditivi și prea puțină carne

Dacă ne uităm pe eticheta oricărui produs ce se vinde sub denumirea Șuncă de Praga, vedem că acesta conține o anumită cantitate de carne, însă nespecificată, după care lista continuă cu foarte mulţi aditivi şi substanţe artificiale.

În cazul unora dintre produse regăsim pe etichetă zaharuri, în cazul altora o înșiruire de denumiri ce se termină în „-oză”: dextroză, glucoză, lactoză etc., care sunt tot forme de zahăr. Având în vedere că mai toate produsele procesate conțin sare sau zahăr, ne este foarte ușor să depășim doza zilnică recomandată din cele două.

Cu toții știm că zahărul consumat în exces este dăunător. Nu numai că are calorii goale, ci este un „hoț” de nutrienți, care poate avea efecte devastatoare asupra metabolismului, îngraşă, induce rezistență la insulină, crește trigliceridele și colesterolul rău. Nu este de mirare că un consum mare de zahăr este asociat cu bolile care fac cele mai multe victime la nivel mondial: boli cardiovasculare, diabet, obezitate și cancer. Multe persoane, de exemplu, se feresc să pună zahăr în cafea, dar consumă sucuri și alimente procesate, care conţin o cantitate crescută de zaharuri.

Același lucru se întâmplă și cu sarea, pe care o găsim inevitabil în orice produs procesat. Și asta în condițiile în care cantitatea de sare recomandată de Organizația Mondială a Sănătății este de mai puțin de 5 g pe zi pentru un adult.

Sarea în exces nu face altceva decât să ne îmbolnăvească inima, să ne predispună la hipertensiune arterială şi să agraveze problemele preexistente cardiace, hepatice sau renale.

Analizând eticheta diverselor tipuri de șuncă de Praga, specialiștii de la InfoCons au constatat că unele dintre ele conțin șorici, adică o sursă de grăsimi saturate care duc la boli cardiovasculare, și toate sunt îmbogățite cu proteine din lapte, zer sau soia. De ce un produs din carne are nevoie de proteine suplimentare? Pentru că, de fapt, conținutul de carne este destul de redus.

Sortimente de șuncă de Praga sănătoase și nocive

InfoCons – Asociație pentru Protecția Consumatorilor a realizat un studiu pe produse tip Șuncă Praga. În cadrul studiului au fost analizate 13 produse, ce au următorii producători sau distribuitori: CRISTIM 2 PRODCOM SRL, Kaufland Romania S.C.S., Meda Prod `98 S.A., S.C. CAROLI FOODS GROUP S.R.L., S.C. Diana SRL, S.C. ELIT S.R.L., S.C. FOX COM SERV SRL, S.C. GOODIES MEAT PRODUCTION S.R.L., SC ALDIS SRL, SC SERGIANA PRODIMPEX SRL, Selgros Romania.

Ca urmare a realizării acestui studiu, în ceea ce privește numărul de E-uri, a reieșit faptul că acesta variază între 4 și 10 E-uri.

Produsele cu cel mai scăzut număr de E-uri au fost: Cris-Tim Sunca Praga 100g (4 E-uri – E451, E407, E301, E250), Matache Macelaru Sunca Praga 250g (4 E-uri – E450, E407, E301, E250), Selgros Sunca Praga (6 E-uri – E452, E407, E250, E250, E262, E120).

La polul opus, produsele cu cel mai ridicat număr de E-uri au fost: Meda Sunca Praga 200g (10 E-uri – E326, E262, E250, E450, E451, E407, E415, E612, E301, E120) și Caroli Sunca Praga 500g (9 E-uri – E325, E407, E412, E415, E451, E316, E612, E250, E120).

Produsele cu cel mai mic conținut de grăsimi saturate identificate au fost: Fox Șunca de Praga,  Șunca de Praga Matache Măcelaru, Diana Șuncă Presată Praga.

La polul opus, produsele cu cel mai mare conținut de grăsimi saturate au fost: Selgros Șunca de Praga, Caroli Șunca de Praga.

Produsele cu cel mai mic conținut de sare identificate au fost: Șunca de Praga Matache Măcelaru, Elit Șuncă de Praga, Șuncă de Praga Cris-Tim.

La polul opus, produsele cu cel mai mare conținut de sare au fost: Selgros Șunca de Praga, Meda Șunca de Praga, Fox Șunca de Praga, Sergiana Șunca de Praga Afumata, Sergiana Poiana Marului.

Atenție! În condițiile în care Organizația Mondială a Sănătății recomandă un consum mediu de sare de 5g/zi pentru un adult, 100g din produsul cu cel mai mare conținut de sare acoperă 54% din cantitatea zilnică recomandată unui adult, iar produsul cu cel mai mic conținut de sare, 34%.

Cu toate acestea însă, șunca de Praga este unul dintre alimentele procesate cu puține calorii, respectiv undeva la 110-120 calorii/100 g. De aceea multe persoane o preferă într-o dietă de slăbire. Atenție însă la cantitate! Un consum constant de alimente procesate poate avea un impact negativ asupra sănătății, contribuind în special la creșterea numărului de cancere de tract digestiv.

Așa cum știm, celulele organismului nostru se regenerează periodic. Celulele care vin cel mai des în contact cu aceste non-alimente (aditivii alimentari) sunt celulele tractului digestiv. În momentul în care regenerarea lor se produce în prezența unor substanțe care nu sunt naturale, apar celule cu defecte – respectiv celule canceroase.

Așadar, recomandarea este să alegeți carne slabă făcută la cuptor în crustă de condimente, pe care să o mâncați rece în sandvișuri sau ca aperitiv. Orice tip de carne ați alege, nu uitați să o asociați cu legume care scad absorbția grăsimilor și a substanțelor artificiale nocive adăugate prin procesare.

Sursa foto: 123rf.com

Loading...