Stresul la locul de muncă. Sfatul psihologului despre cum scapi de stres la locul de muncă

Stresul la locul de muncă. Sfatul psihologului despre cum scapi de stres la locul de muncă

Stresul la locul de muncă nu este ceva neobișnuit. Stresul este reacția noastră mentală, emoțională și fiziologică la presiunile de zi cu zi. Află de la psiholog metode prin care poți să scapi de stres la locul de muncă.

Stresul este o reacție care vine atât din afară noastră, cât și din interiorul nostru. Stresul la locul de muncă nu poate fi evitat. Oricâtă plăcere ne-ar oferi ceea ce facem, orice activitate poate aduce elemente de stres atunci când lucrurile sunt duse la extrem.

Cauzele stresului la locul de muncă

Stresul la locul de muncă are cauze externe, dar și interne. Psihologul Laura Maria Cojocaru afirmă că oricine a lucrat vreodată a simțit, într-un fel sau altul, presiunea legată de locul de muncă. Poate a fost vorba de un deadline sau de unele sarcini mai dificile. Pe termen scurt, este firesc și rezolvabil, dar din ce în ce mai mulți angajați nu scapă de presiunea de la locul de muncă nici măcar acasă. Unii răspund la emailuri sau dau telefoane și în timpul liber. Alții își iau de lucru suplimentar acasă etc., iar acest comportament determină cronicizarea stărilor, stresul devenind copleșitor și dăunător sănătății fizice și psihice', explică specialistul.

Citește și: Cum te îmbolnăvește locul de muncă

De ce apare stresul la locul de muncă

Sursele de stres legat de serviciu sunt de obicei:

  • salariile mici,
  • lipsa suportului social,
  • lipsa controlului asupra decizilor pe care trebuie să le ia persoană în postul deținut (conflictul de rol),
  • expectanțe neclare ale performanței din partea angajatorului sau a angajatului,
  • șanse mici de evoluție sau avansare,
  • supraîncărcare cu sarcini,
  • sarcini insuficient de provocatoare sau de captivante,
  • continuarea muncii concrete sau menținerea unei preocupări mentale legate de serviciu și acasă, după terminarea programului de lucru.

Când stresul la locul de muncă este benefic

În prezent, stresul este privit din 2 mari perspective: Eustres („stresul pozitiv”), care apare atunci când este determinată încordarea și mobilizarea organismului pentru a trece la acțiune și disstres („stresul negativ”), care poate induce stări patologice, epuizare, anxietate, depresie, sindromul burnout, probleme de concentrare, motivație, probleme familiale și de cuplu etc. Din păcate, nu putem evita întotdeauna situațiile tensionate care apar la serviciu, de aceea, ține de noi să găsim variante de gestionare a stresului, deoarece sănătatea noastră fizică și mentală depind de capacitatea noastră de a face față situațiilor presante, tensionante', explică psihologul Laura Maria Cojocaru.

6 lucruri pe care le poți face pentru a scăpa de stresul la locul de muncă

1. Ia o pauză

Corpul uman nu este programat să stea prea mult timp într-un singur loc. Astfel se explică durerile musculare și de spate care apar la persoanele ce desfășoară o activitate sedentară. De aici, anumite probleme care pot apărea colerate cu stresul la locul de muncă.

După fiecare oră de muncă încearcă să te opreșți 5 minute și să ieși din birou, să bei apă, să te plimbi prin birou, să ieși pe terasă, să discuți un coleg, să stai 5-10 minute în fața unei ferestre deschise, respiră adânc de câteva ori, îndreaptă-ți atenția asupra eliberării tensiunii și a calmării bătăilor inimii, ieși pur și simplu din încăperea în care lucrezi pentru câteva clipe și privește pe fereastră sau gândește-te la un lucru frumos, liniștitor sau haios. Scopul este să te deconectezi și să îți relaxezi mintea, astfel încât să poți preveni orice posibilă stare de anxietate sau neplăcere fiziologică. În pauza de prânz, ridică-te de la birou și mănâncă în altă parte, în special evită să lucrezi în timp ce mănânci. Evită preparatele și gustările nesănătoase', ne sfătuiește psihologul Laura Maria Cojocaru.

2. Un scurt moment de relaxare alungă stresul la locul de muncă

Treizeci de secunde sunt suficiente pentru ca ritmul alert al inimii să se liniștească, de aceea este recomandată angajarea inimii și a minții într-o direcție pozitivă, relaxantă.

Vizualizează cu ochii minții orice ar putea declanșa sentimente pozitive, imaginea familiei, a copilului, a partenerului de viață, a animalelor de companie, un tablou relaxant, un peisaj de vis, o imagine plăcută din vacanță, culori, imagini, sunete, senzații tactile plăcute. Bea un ceai relaxant, ascultă o melodie de relaxare, aprinde un bețișor parfumat, pune-ți pe birou o vază cu flori. Privește în jur câteva clipe, dându-ți voie să te bucuri de forma și culorile florilor, de ciripitul păsărilor, de frumusețea unui copac, de razele soarelui sau de prospețimea ploii etc. Schimbă modul de respirație (există o legătură directă între starea noastră emoțională și felul în care respirăm). Respirația unei persoane calme este profundă, lentă și controlată, preferabil cu atenția centrată abdominal. Respira astfel de cel puțin 5 ori. Oferă-ți un mic automasaj în zona cefei, a capului, umerilor și brațelor', explică psihologul.

3. Renunță la multi-tasking

Oprește-te din multi-tasking, care presupune de fapt multi-gândit'. Analizează care sunt prioritățile. Ia-le pe rând. Menține-ți atenția pe o singură activitate până este finalizată.

4. Fă-ți prieteni la locul de muncă

În felul acesta vei avea în jurul tău persoane cu care poți discuta atunci când ai nevoie de o pauză sau când ai nevoie să iei o decizie mai dificilă. Astfel, stresul la locul de muncă se va diminua.

5. Păstrează o atitudine pozitivă față de locul de muncă

Reamintește-ți aspectele care îți plac în activitatea ta, motivațiile pentru care ai ales-o, beneficiile pe care le obții. Premiază-te la finalul îndeplinirii unei sarcini sau la atingerea unui obiectiv cu un moment de relaxare, un gând bun, o glumă, sau orice altceva îți aduce plăcere', explică specialistul.

6. Folosește un plan de gestionare a stresului

Pentru a face față mai bine stresului la locul de muncă, alcătuiește un plan de gestionare a factorilor stresori identificați. Acest plan este bine să includă:

  • dezvoltarea unor abilități de management al timpului,
  • clarificarea sarcinilor, primirea resurselor sau a suportului necesar de la colegi,
  • adăugarea unor sarcini mai provocatoare,
  • modificarea spațiului de lucru pentru a fi mai confortabil,
  • găsirea unor resurse de relaxare', conchide psihologul Laura Maria Cojocaru.

Citește și:

Sursa foto: 123rf.com