Spune-mi ce vârstă ai, să-ţi spun ce ți-e recomandat să mănânci!

Spune-mi ce vârstă ai, să-ţi spun ce ți-e recomandat să mănânci!

Poveştile referitoare la alimentația optimă sunt diverse, însă un lucru e cert: trebuie să alegi ce să mănânci în funcţie de calitatea hranei, de activităţile pe care le ai în programul tău obișnuit şi de vârstă.

 

Să mănânci echilibrat înseamnă să mănânci ceea ce știi că vei arde în următoarele 4-5 ore. Pe măsura înaintării în vârstă procesul metabolic al organismului reacționează mai lent și contează și acțiunile intreprinse. Dacă activitatea ta este intensă trebuie să ai o alimentație mai consistentă şi una diferită dacă lucrezi la birou, stai mult timp pe scaun şi efortul fizic este minor.

Necesitatea de proteine scade în timp

Pentru bebeluşii de până la şase luni laptele este un aliment complet şi suficient. Apoi, într-un fel trebuie să îţi structurezi meniul la 20 de ani, într-un alt fel dacă ai 40 de ani şi, bineînţeles,
într-un alt mod dacă ne referim la o persoană trecută de 60 de ani. Necesitatea de proteine scade odată cu vârsta. În mod normal, cantitatea recomandată de carne pe care trebuie să o mănânce un om sănătos, într-o zi, este de 1,2-1,5g proteine/kg/corp/zi.

Doamna doctor Simona Tivadar, medic primar, specialitatea diabet, boli de nutriţie şi metabolism, ne explică ce se schimbă pe parcurs: 'Este recomandat să se mănânce 0,8-1g de proteine pe kg, pe zi, la vârste mai înaintate, deoarece procesele metabolice sunt mult mai lente. Persoana în vârstă nu mai e capabilă să construiască cu ajutorul acelor proteine, pentru că reconstrucţia se face cu dificultate din cauza timpului. Un om care îmbătrâneşte este ca o locomotivă care merge din ce în ce mai încet, până se termină combustibilul şi se opreşte'.

Obişnuinţa e a doua natură

Când trebuie luate măsurile raportate la vârstă şi la stilul de viaţă? Este o întrebare al cărei răspuns depinde de la un individ la altul. Există oameni care sunt mai graşi dintotdeauna, sunt oameni care se îngraşă de la vârsta de 25 de ani, alţii care încep să depună de la vârsta de 40 de ani şi sunt alţii care se îngraşă la 60 de ani.

'Fiecare trebuie să îşi ia măsurile în funcţie de cum este el. Te încadrezi într-o normalitate de +/- 10%? Şi medicul de familie poate să îţi verifice greutatea. Referitor la porţie, fiecare zi care trece îţi dă cadou un gram, ceea ce înseamnă că în zece ani sunt aproximativ 3 kg jumătate, în 20 sunt aproximativ 7 kg şi uite aşa la 50 de ani constaţi că ai mai mult cu 12 kg decât aveai la 21 de ani, când ţi s-a încheiat creşterea. Numai pentru faptul că ai îmbătrânit! Şi poate nu vrei acele 12-14 kg în plus. Aşa că trebuie să creşti efortul fizic, să modifici compoziţia porţiei şi să creşti cantitatea de legume tot mai mult sau să scazi porţia până ajungi să nu mai mănânci nimic', spune dr. Simona Tivadar.

Şi profesia impune meniul

Activităţile pe care le avem sunt diferite, iar profesia pe care o avem are o strânsă legătură cu nivelul de efort fizic pe care îl depunem. Firesc, un instructor de sport, un zugrav, un poştaş etc. au un program mult mai activ fizic decât o persoană care lucrează la birou. Cantitatea de proteine trebuie să fie mai mare la un om care are o muncă fizică activă şi este tânăr. Şi ar trebui să scadă în mod natural, odată cu vârsta şi cu sedentarismul. Trebuie crescute legumele care sunt uşor digestibile şi nu au multe calorii.

Multe legume, brânză, lactate şi carne albă

'Un om care e mai în vârstă mănâncă mai puţin, iar digestia proteinelor din brânză, de exemplu, este mult mai bună decât a celor din carne. De ce? Pentru că un om în vârstă care nu mai are cantităţi suficiente de acid clorhidric, de pepsină etc. (adică tot ce participă la digestia cărnii), normal că va tolera mult mai bine produsele din brânzeturi şi lactate. De asemenea, cantitatea de carne roşie mâncată este recomandat să scadă odată cu înaintarea în vârstă şi să fie înlocuită cu carne albă.' (dr. Simona Tivadar, medic primar, specialitatea diabet, boli de nutriţie şi metabolism)

Credit foto: Shutterstock