Spanac, leurdă, lobodă: consumă-le de cum apar!

spanac, leurdă, lobodă

Legumele verzi de primăvară sunt un adevărat balsam pentru săntătatea organsimului. Sunt pline de vitamine și de nurienți, ceea ce le face adiția perfectă pe mesele noastre primăvara.

În folosofia dietetică, legumele verzi, mai ales cele de primăvară, sunt unanim recunoscute drept unele dintre cele mai sănătoase opțiuni pe care le putem consuma. Verdețurile de primăvară sunt pline de vitamine, de minerale, de fibre, sunt noncalorice, ceea ce le transformă într-unele dintre cele mai încărcate de nutrienți alimente existente. Frunzele verzi, consumate în mod regulat, optimizează digestia, asigură hidratarea organismului și au aportul necesar de nutrienți si de fitochimicale.

Spanacul 

Spanacul este bogat în vitamina K, caroten, vitamina C, magneziu, fier și vitamina B12. Este unul dintre așa-zisele superalimente, o adevărată binecuvântare pentru sănătatea pielii, a părului și a oaselor. Aceste frunze verzi optimizează nivelul de glucoza din sânge, ceea ce le face ideale pentru cei care suferă de diabet și scad riscul de apariție al cancerului.

Datorită conținutului ridicat de potasiu, le este recomandat celor care suferă de tensiune arterială crescută. Spanacul se poate consuma atât proaspăt, cât și gătit, iar 100 de grame de spanac asigură 34% din doza zilnică recomandată de vitamina C.

 

Loboda

O altă achiziție din piețe pentru mesele noastre de primăvară este loboda, datorită abilității ei de regla digestia, de a îmbunătăți sănătatea rinichilor, de a întări funcționalitatea cardiovasculară și sistemul imunitar, de a „detoxifia sângele și de a preveni cancerul si alte boli cronice. Loboda conține vitamina C, K, calciu, magneziu, fosfor, fier, caroten, proteine, zinc, seleniu, fibre și alți compuși care nu fac altceva decât să contribuie la îmbunătățirea stării generale de sănătate.

Aceste frunze verzi reglează metabolismul, activitatea hormonală și reacțiile enzimatice, esențiale pentru sănătate. Datorită conținului ridicat de fier și de calciu, loboda susține crearea de noi celule roșii în sânge, susține circulația acestuia și oxigenarea țesuturilor și a organelor.

 

spanac leurda loboda

Leurda

Leurda, sau usturoiul salbatic, este o altă trufanda de primăvară.

În afară de gustul savuros, usturoiat, leurda are proprietăți antibacteriene, antifungice și antiseptice, dar e și un bun antioxidant.

În medicina tradițională, leurda este folosită ca tonic pentru a preveni infecțiile, răcelile, sau problemele gastrointestinale. De asemenea, contribuie la scăderea riscului de atac de cord. Este eficientă în reducerea tensiunii arteriale și a „colesterolului rău, în reglarea nivelului de zahăr din sânge și în diminuarea afecțiunilor digestive – diaree, colici, pierderea poftei de mâncare.

Este cunoscut faptul că un consum regulat de leurdă ajută și la pierderea în greutate, așa că trebuie să profiți la maximum de recolta de leurdă primăvara. Rezultatele cele mai bune în acest sens le dă sucul de leurdă.

 

Atenție:

Leurda gătită la cuptorul cu microunde își pierde proprietățile nutritive. Poate fi confundată ușor cu frunzele de mărgăritare sau de rodul pământului, care, folosite incorect, pot fi toxice pentru organism.

 

Opinia specialistului

Alexandra Alexandru, specialist în nutriție, www.alexandra-alexandru.ro 

Verdeața ajută organismul la detoxifiere

Primavăra este perioada în care organismul intensifică procesele de detoxifiere pentru a face față unui nou ciclu biologic. Este un anotimp solicitant – se face tranziția de la bioritmul de iarnă la cel de vară. De aceea, introducerea zarzavaturilor precum spanacul, loboda, leurda, urzicile sau ștevia este necesară pentru a susține tranziția de care menționam. Recomand să le consumați, pe cât posibil crude – în salate – sau în ciorbe.

 

 

Foto: Shutterstock