SOIA, când este indicată în alimentație și când trebuie evitată

Credit foto: 123rf

Folosită mai ales în perioada de post, soia este un produs în principiu sănătos, care vine la pachet cu avantaje, dar și cu unele dezavantaje când nu este preparată corect.

 

Boabele de soia pot reprezenta o alternativă sănătoasă pentru proteinele vegetale. De altfel, soia tinde să devină ingredientul de bază pentru mâncarea de post. Iar ceea ce această leguminoasă are în plus față de cele autohtone, precum fasolea, mazărea sau lintea, este conținutul de fitoestrogeni. Fitoestrogenii sunt substanțe din plante care au o structură și funcție similară hormonilor sexuali femeiești.

Benefică femeilor mature, nu și copiilor sau bărbaților

”Soia este un aliment de luat în seamă pentru femeile trecute de prima tinerețe, pentru că un strop de estrogen le menține sănătatea pielii și sănătatea oaselor. De evitat, însă, excesul de soia la copii, bărbați și la persoanele cu antecedente familiale de cancer de ovar.”, susține medicul nutriționist Mihaela Bilic în cartea sa recent lansată ”Supă de încălzit inima”.

Asemănătoare cărnii prin conținutul de proteine

Proteinele din soia se apropie foarte mult de structura proteinelor animale, fără a le egala însă în conținutul de aminoacizi esențiali. Totuși, sunt superioare proteinelor vegetale din alte legume sau din cereale. ”Soia este și o bună sursă de calciu și conține multe fibre cu efect pozitiv asupra nivelului de colesterol din sânge. Soia poate face parte dintr-o alimentație și echilibrată mai ales dacă boabele nu sunt transformate în preparate prăjite și superprocesate”, atenționează dr. Bilic.

Cele mai bune variante cu soia

Opțiunile recomandate cu soia ca ingredient de bază sunt boabele verzi, cunoscute sub denumirea de edamame, care pot fi cu succes integrate în salate și sandvișuri sațioase. De asemenea, brânza din soia, mai exact tofu, laptele de soia, pasta de fasole din soia denumită miso, mugurii de soia din boabele încolţite, boabele de soia fermentate cu mucegaiuri cunoscute sub denumirea de tempeh sau sosuri precum tamari și shoyu, realizate 100% din boabe de soia.

Ce să eviți!

Produsele foarte procesate precum pateul, chifteluțele, crenvurștii, ale căror compoziție poate fi neclară, nu prea se numără printre recomandările specialiștilor. În plus, multe alimente inscripționate ca fiind ”de post” pot induce în eroare. Așa că, citește cu atenție etichetele și, de preferat, alege alimentele în varianta lor cât mai naturală.

Știai că…

…soia a fost luată în calcul ca și tratament pentru bufeurile și alte simptome asociate femeilor la menopauză?
…conform specialiștilor de la Harvard, fitonutrienții din soia blochează în unele țesuturi acțiunea estrogenilor? Dacă blocarea estrogenilor s-a produce în interiorul sânului, atunci consumul de soia ar putea în teorie să reducă riscul de cancer mamar, pentru că estrogenul stimulează multiplicarea celulelor canceroase din sân. Dar studiile realizate până în prezent nu au furnizat încă un răspuns clar.

Diversitatea este baza sănătății

Luând în calcul avantajele pe care le are soia și până la a face din acesta un aliment aproape miraculos este o cale lungă. ”Niciun aliment consumat în exces nu face bine, pentru că sănătatea înseamnă diversitate și moderație. Soia, da, din când în când.”, recomandă medicul Mihaela Bilic.

 

Credit foto: 123rf