Soia, alimentul ideal pentru post și vegetarieni

Soia, alimentul ideal pentru post și vegetarieni

Este un înlocuitor excelent pentru carne, e sănătos şi are un preţ accesibil. Descoperă tot ce este esenţial despre soia şi despre alimentele fabricate pe baza acesteia, potrivite atât pentru meniul de post, cât şi pentru cei care sunt vegetarieni.

Soia este o plantă leguminoasă originară din Asia, care câştigă o popularitate tot mai mare în rândul consumatorilor, pe plan mondial. De ce? Pentru că este cea mai bogată sursă vegetală de proteine de calitate superioară, având o valoare biologică comparabilă cu proteinele din albuşul de ou sau din lapte, dar mai conţine şi lipide, inclusiv substanţe biologice active.

Boabele de soia seamănă ca formă cu cele de fasole şi sunt, în general, galben aurii, dar există şi varietăţi de culoare negră, verde sau roşie.

Proteinele din acest aliment conţin toţi aminoacizii esenţiali în proporţii optime. Mai exact, sunt acei aminoacizi pe care organismul uman nu-i poate produce, dar de care are absolută nevoie.

De asemenea, soia constituie o sursă importantă de fibre alimentare, săruri minerale (calciu, magneziu, fosfor, potasiu, sodiu, fier) şi vitamine (A, B1, B6, D, E), acid folic, inclusiv acizi graşi polinesaturaţi omega-3. Are un indice glicemic scăzut şi deci este indicată şi persoanelor care suferă de diabet. În plus, prin aportul de fibre ajută la reducerea greutăţii în cazul persoanelor supraponderale. Iar acestea sunt doar câteva dintre beneficiile pe care le are consumul de soia asupra organismului.

Preparate dintre cele mai diverse

La ora actuală, pe piaţă se găsesc o mulţime de preparate de acest fel, de la pateuri vegetale, crenvurşti şi maioneză vegetală până la crochete vegetale, lapte de soia sau renumita tofu (brânză vegetală). Şi pentru că nu conţin ingrediente de origine animală, sunt consumate îndeosebi în perioada de post. În acelaşi timp, produsele care înlocuiesc carnea sunt consumate de cei care au adoptat o alimentaţie vegetariană.

Ce preparate pe bază de soia găseşti în magazine

Lapte de soia – Obţinut din grăunţe prelucrate printr-o metodă specială, nu conţine lactoză şi nici nu măreşte colesterolul rău.

Pateuri, crenvurşti, cârnaţi, salam, parizer – Înlocuiesc clasicele proteine din carne, având însă o cantitate mai mare de proteine. Pot conţine doar soia pură sau şi făină de cereale alături de alte ingrediente.

Tofu, brânza de soia – Brânza de soia are în compoziţie boabe de soia, apă, produse de coagulare şi un conţinut mare de calciu. Se prepară prin închegarea laptelui de soia şi scurgerea acestuia.

Caş vegetal – Este bogat în proteină vegetală de soia, săruri minerale, vitamine şi e recomandat mai ales persoanelor cu intoleranţă la lactoză şi grăsimi animale, inclusiv persoanelor cu diabet.

Sos de soia – Este preparat din boabe fermentate, apă şi sare marină. Se foloseşte ca şi condiment.

Şniţele de soia/Friptură – Conţin felii de soia, prelucrate şi deshidratate, îmbogăţite cu fibre vegetale, care, după înmuierea în apă cu condimente, arată ca nişte bucăţi de carne. Pot înlocui carnea din orice reţetă, exceptând-o pe cea din piftie.

ATENŢIE!

Specialiştii recomandă verificarea etichetelor de pe produsele din soia la cumpărare, deoarece pot fi modificate genetic!

Tabel nutriţional pentru cantităţi de (100 g/ 100 ml):

  • Lapte de soia 40 cal
  • Lapte de soia cu aromă de vanilie 62 cal
  • Lapte de soia cu căpşuni 59 cal
  • Lapte de soia cu ciocolată 83 cal
  • Crochete vegetale în sos tomat 136 cal
  • Crochete vegetale din soia 280 cal
  • Hamburger din soia 110 cal
  • Parizer vegetal cu legume 216 cal
  • Parizer vegetal cu ardei 158 cal
  • Soia granule 357 cal
  • Şniţele soia 280 cal
  • Cuburi soia 340 cal
  • Seminţe de soia uscate 451 cal
  • Boabe de soia verzi 122 cal

Credit foto: 123rf.com