Supele și ciorbele, ideale pentru siluetă

Supele și ciorbele, ideale pentru siluetă

În perioada de toamnă, când vremea se răcește și trebuie să ne fortifiem organismul, supele calde, alături de ciorbiţe reprezintă printe cele mai bune alegeri alimentare. Sunt hidratante şi pot fi un aliat inclusiv în lupta cu kilogramele.

 

Supele şi ciorbiţele au un rol important în alimentaţia sănătoasă şi echilibrată. Sunt gustoase, săţioase şi au un aport caloric relativ mic. De aceea sunt recomandate atât celor care doresc să îşi menţină greutatea în limite normale, cât şi celor care vor să slăbească. Apoi, şi ciorbele şi supele sunt hidratante, având o contribuţie semnificativă la aportul zilnic de lichide. Mai exact, o porţie poate oferi şi 20 % din cantitatea de lichide recomandată, de minimum doi litri pe zi. Iar datorită conţinutului de legume, acest tip de mâncare poate fi o bună sursă de fibre şi de minerale. Vitaminele în mare parte se distrug la fiert, motiv pentru care verdeţurile sau sucul de lămâie, care conţin multă vitamina C, trebuie adăugate când preparatul este aproape gata.

Cele mai bune supe pentru organism

Varietatea tipurilor de supe şi de ciorbe este foarte generoasă: supa de legume (ex.: roşii, cartofi, fasole), supă de pui, ciorbiţă de văcuţă sau de peşte etc.. Care sunt însă cele mai indicate pentru organism? Specialistul în nutriţie, dr. Şerban Damian spune că 'toate aceste tipuri de ciorbe şi de supe sunt indicate. Ar trebui evitate doar cele care conţin o cantitate mai mare de grăsime animală, din aceleaşi motive pentru care evitam şi mâncărurile grase. Apoi, hidratarea este direct proporţională cu catitatea de apă conţinută. Dacă o farfurie de supă are în compoziţie 200 ml de apă, atunci contribuţia la nivelul hidric al organismului va fi de exact 200 ml.'

Acelaşi lucru se poate spune şi despre aportul de nutrienţi: o supă limpede de legume va aduce câteva zeci de calorii şi un oarecare aport de carbohidraţi, vitamine şi minerale, în timp ce o ciorbă consistentă cu carne şi legume, va avea mult mai multe calorii, carbohidraţi, dar şi proteine, grăsimi etc.. Oricum, 'ambele sunt variante utile pentru a completa mesele noastre zilnice.', ne asigură medicul.

 

Borşul acreşte şi slăbeşte

Unul dintre ingredientele preferate de majoritatea românilor este borşul, care dă gustul acru şi delicios al ciorbiţelor. Făcut prin fermentarea tărâţelor de grâu, borşul are în compoziţie vitamine din clasa B, iar acest lucru îl face util pentru sănătate. Fără a fi creditat propriu-zis cu 'acţiune detoxifiantă', după cum consideră dr. Damian, borşul poate avea un rol bun în digestie şi poate fi băut şi simplu, ca atare. Conferă senzaţia de saţietate, ceea ce ajută mult în cazul celor care vor să scape de câteva kilograme şi previne cancerul de colon, deoarece nu permite stagnarea alimentelor în intestinul gros. Efectele sunt vizibile după două săptămâni de consum, iar un alt mod de administrare este şi îndulcit puţin cu o linguriţă de miere.

Se pot consuma zilnic

'Supele si ciorbele sunt preparate utile in alimentatia noastra, insa nu indispensabile. Practic reprezinta „fierturi” de legume si carne, in care mai pot fi adaugate si alte alimente, precum derivatele de cereale, ou sau derivate de lapte. În final rezultă preparate complexe, hrănitoare, uşor de digerat şi care au avantajul că aduc un aport important de apă. Pentru toate aceste calităţi, ciorbele şi supele pot fi consumate zilnic sau măcar de două sau de trei ori pe săptămână. Acestea îngraşă, incluzând aici ciorba de burtă, doar dacă sunt consumate în cantităţi mari, în mod repetat şi în contextul unui regim dezechilibrat.' (Dr. Şerban Damian,  nutriționist acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit).

Dr. Serban Damian poza nou mic

dr. Șerban Damian

Credit foto: 123rf.com