Semințele germinate sunt alimente vii, bogate în minerale și vitamine, au un aport mare de fibre și sunt mult mai ușor de asimilat de către organism decât multe alte legume sau verdețuri mature.

Biologii susțin că semințele încolțite sau vlăstarii cruzi din diverse cereale și leguminoase sunt de 30 de ori mai bogate în elemente nutritive decât plantele mature. Ele au efecte terapeutice esențiale pentru organism și sunt cunoscute și folosite încă din Antichitate.

Semințele germinate cele mai cunoscute

Sigur că pe timp de pandemie ne place să ne facem stocuri de orez, de fasole, de linte sau de legume congelate, să ne ajungă câteva 2 sau chiar 3 săptămâni în condițiile în care stăm izolați în case.

Dar știai că și semințele germinate pot fi păstrate la congelator? În plus, sunt și foarte ieftine, o cutiuță costă între 5 și 7 lei la supermarket și poți să îți faci stocuri ieftine cu alimente nutritive, care ajută organismul să lupte mai bine împotriva infecțiilor, inflamațiilor și chiar împotriva virusurilor puternice precum coronavirusul. În lipsa unor tratamente eficiente și a unui vaccin, nu ne putem baza decât pe imunitatea și pe puterea organismului nostru de a lupta singur cu boala.

Printre cele mai cunoscute și ușor de găsit sunt semințele germinate de grâu, lucernă, linte, năut, mazăre, fasole, broccoli, varză roşie și ridichi. Pe lângă acestea, putem achiziționa și vlăstare încolțite de floarea soarelui, trifoi, orz, grâu sau praz.

Toate acestea sunt bogate în vitamina A, E, C, complexul de vitamine B, minerale precum magneziu, calciu, fier, fosfor, zinc, crom, seleniu. Ele au și un aport semnificativ de clorofilă care stimulează metabolismul, oxigenează mai bine sângele și creierul, susține imunitatea, împiedică dezvoltarea unor bacterii și microbi în tractul digestiv și ajută sistemul respirator.

Trebuie să mai știi că sângele verde al plantelor, cum mai este denumită clorofila, este recomandată tuturor bolnavilor de HIV, pacienților în convalescență și face parte din schema de tratament pentru multe tipuri de cancer.

Cele mai importante beneficii pentru organism

Germenii de grâu curăță ficatul, stimulează glanda tiroidă, oxigenează celulele din sânge, stimulează fertilitatea, fortifică imunitatea mai ales în perioada rece a anului.

Semințele germinate de mazăre sunt bogate în vitamine și minerale precum calciu, fier, magneziu și zinc. Sunt indicate în convalescențe după orice boală, în anemie, în carențe de minerale și vitamine și fortifică organismul prin aportul de proteine ușor de asimilat.

Germenii de varză ajută la tratarea ulcerului, conțin vitaminele C, B1, B2, B3, A, P, precum și un procent ridicat de proteine.

Germenii de năut au proprietăți tonice, ajută digestia, calmează durerile și arsurile de stomac, ajută pancreasul prin aportul lor de grăsimi vegetale bune, ajută inima și circulația sângelui.

Germenii de linte sunt printre cei mai bogați în proteine, la fel de mult precum carnea albă de pui. Datorită acestui aport de proteine, ei cresc energia și rezistența organismului.

Semințele germinate de ridichi ajută sistemul circulator și inima și au un efect antibacterian pronunțat.

Germenii de lucernă sunt recomandați în caz de colesterol mărit, diabet, ulcer și artrită.

Vlăstarii tineri de orz sunt deosebit de apreciați pentru proprietățile lor anticancerigene și pentru capacitatea lor de a ajuta celulele organismului să se refacă. Sunt printre cele mai bune ajutoare ale sistemului imunitar.

Vlăstarii de floarea-soarelui sunt benefici în caz de boli respiratorii și pulmonare, în caz de bronșite, gripe și pneumonii.

Cum se consumă semințele și vlăstarii germinați

Ideal ar fi să consumi semințele germinate crude, în salatele de legume sau de crudități, cu lămâie și un strop de sare.

Dacă vrei să îi gătești, nu trebuie ținuți la temperaturi ridicate mai mult de două, trei minute, pentru că își pierd o bună parte din proprietățile benefice. Pot fi adăugați în supe, cu două minute înainte să stingi focul, sau în garniturile de legume făcute la tigaie, în ultimele minute după ce legumele sunt deja bine pătrunse.

Vlăstarii germinați se păstrează la frigider în medie două săptămâni și la congelator aproximativ o lună.

foto: Shutterstock