Sărurile minerale. Dr. farmacist Ovidiu Bojor ne arată ce sunt și de ce avem nevoie de ele

Sarea de bucătărie, cea mai populară dintre sărurile minerale

Sărurile minerale sunt substanțe absolut necesare pentru buna funcționare a corpului nostru. În organism, alături de constituenţii organici, elementele minerale îndeplinesc funcţii primordiale.

Cele mai imporlante săruri minerale sunt calciul, potasiul, sodiul, fosforul, magneziul (în cantităţi relativ mai mari) şi unele microelemente sau oligoelemente (cum ar fi cobaltul, iodul, fluorul, cuprul, sulful, magneziul etc).

Citește și: 5 mituri despre mâncare sub semnul întrebării!

De ce suint importante sărurile minerale

Sărurile minerale sunt esențiale pentru buna funcționare a corpului nostru. Intră în compoziţia unor enzime, vitamine sau hormoni. De exemplu, magneziul intră în constituţia de bază a clorofilei, fără de care biosinteza a numeroase substanţe active din fructe şi legume ar fi imposibilă. În toate produsele vegetale există săruri minerale, în cantităţi mici sau foarte mici.

Sarea de bucătărie, cea mai populară dintre sărurile minerale

Alături de calciu, fosfor, potasiu şi magneziu, în fructe şi legume se găsesc cantităţi apreciabile din alte săruri minerale: clor şi sodiu. Dar când spui săruri minerale, te gândești în primul rând la sarea de bucătărie. Trebuie să avem grijă la calitatea și cantitatea pe care o folosim.

'Cu cât sarea de bucătărie este mai pură, deci cu cât este mai concentrată în clorură de sodiu, cu atât este mai dăunătoare organismului uman. Sarea pură, pentru a-şi reconstitui formula originară, îşi întregeşte elementele structurii de bază cu ajutorul altor săruri clin organism. De aceea, recomandăm în alimentaţie sarea gemă, sarea brută de rnină sau aşa-zisa sare grunjoasă sau sarea rezul-tată din desalinizarea apei de mare, care cuprind, pe lângă clorura de sodiu, şi magneziu, fosfor, litiu, mangan, fier, iod, elemente absolut necesare organismului.

Considerăm necesar să atragem atenţia consumatorilor că depâşirea unei doze zilnice relativ mici de sare, respectiv de 5 g, poate produce efecte nedorite asupra sănătăţii: afecţiuni gastro-intestinale, gingivite, migrene, accentuarea inflamaţiilor hemoroidale, hipertensiune arterială, creând în acelaşi timp un teren favorabil pentru tuberculoză şi cancer.

Sunt boli în care sodiul, rezultat în urma scindării clorurii de sodiu, este reţinut de organism care, la rândul său, reţine o cantitate mai mare de apă decât cea necesară. Acest fapt duce la apariţia edemelor. În acest caz, se va elimina sarea de bucătărie din alimentaţie. Se vor evita produsele vegetale bogate în sodiu. Se vor consuma, în schimb, fructe şi legume bogate în potasiu', scrie dr. farmacist Ovidiu Bojor.

Cum obții porția ideală de săruri minerale

Dr. farmacist Ovidiu Bojor'Alimentul optim este acela în care proteinele, lipidele şi glucidele sunt naturale şi perfect echilibrate între ele. Cu alte cuvinte, o dietă echilibrată trebuie conţină, în proporţii suficiente, elemete pentru a reface ţesuturile, elemente energetice, vitamine, săruri minerale şi enzirne. În orice caz, alimentaţia nu trebuie să fie uniformă, ci cât mai variată în fiecare zi. Alimentele naturale îi redau omului liniştea şi echilibrul psihic, în timp ce alimentele industrializate, prefabricate sau fabricate prin diferite procedee, cu toată senzaţia de saţietate, imprimă omului o stare de agitaţie, de nelinişte', avertizează dr. farmacist Ovidiu Bojor.

Citește și:

Sursa foto: 123rf.com