Renunţă la fumat, fără să te îngraşi!

Renunţă la fumat, fără să te îngraşi!

Chiar dacă ți se pare greu de crezut, poţi să renunţi definitiv la ţigări, fără să-ţi mai pui problema kilogramelor pe care le-ai putea acumula dacă te lași de fumat.

'Tutunul dăunează grav sănătăţii' este avertismentul auzit de nenumărate ori, dar ignorat în majoritatea cazurilor. Un motiv al acestei consecinţe se explică, mai ales în rândul femeilor, prin teama de a renunţa la fumat pentru a nu lua în greutate. Care e părerea medicului? Că 'nicotina scade apetitul şi creşte rata metabolismului. De aceea mulţi se tem că se vor îngrăşa dacă renunţă la ţigări. Însă soluţia nu este de a continua să fumeze, expunându-se la riscul de boli grave, precum cancer, boli cardiovasculare, accidente cerebrale etc., ci de a alege o alimentaţie sănătoasă, care să permită menţinerea greutăţii în limite normale', spune Dr. Gabriela Man.

Vitaminele te ajută

Fumătorii au nevoie de mult mai multă vitamina C (din fructe şi legume proaspete) decât o persoană care nu fumează, datorită faptului că această vitamină este folosită de organism pentru neutralizarea radicalilor liberi din fumul de ţigară. De asemenea, cei care fumează au nevoie de mai multă vitamina E (tot un antioxidant, care se găseşte în fructe şi legume viu colorate, ca: spanac, piersici, avocado, germeni de grâu, seminţe, nuci, alune) şi de vitamine din complexul B (cereale, peşte, măruntaie), folosite pentru neutralizarea cianurii din fum.

Fibrele, varianta sănătoasă a nicotinei

Este adevărat că nicotina accelerează tranzitul intestinal, însă poate avea alte reacţii adverse. 'Favorizează apariţia ulcerului gastric prin creşterea acidităţii gastrice', explică medicul specialist, care ne dă şi soluţia cea mai bună. 'O alimentaţie bogată în fibre are efectul de accelerare a tranzitului intestinal, însă fără a ne expune la boli grave'.

În primele zile nu consuma carne şi ouă

Sunt câteva trucuri de care poţi ţine cont pentru a nu ceda tentaţiei. Şi nu uita! Nu trebuie înlocuit un obicei prost cu un altul: să renunţi la fumat şi să înlocuieşti cu un consum mare de dulciuri.

  • Adoptă o alimentaţie sănătoasă, echilibrată, variată, bogată în legume şi fructe, cereale integrale, peşte, carne de pui, seminţe şi fructe oleaginoase.
  • Mesele este bine să fie împărţiţe în trei principale şi una, două gustări între mese.
  • În primele zile după renunţarea la fumat ar fi bine să renunţi la alimentele „acidifiante” ca: proteinele din carne, ouă şi peşte. În schimb, consumă fructe şi legume pentru a scade ritmul de excreţie a nicotinei prin rinichi.
  • După zilele de început, adoptă o alimentaţie sănătoasă care să includă: proteine de calitate (cereale, leguminoase, carne, ouă, peşte), legume şi fructe, acizi graşi esenţiali de tip omega-3 şi omega-6 (seminţe de in şi de cânepă, nuci, alune, uleiuri presate la rece, peşte).
  • Evită produsele de panificaţie, patiserie, dar şi zahărul.

nutritionist Gabriela_Man

Dr. Gabriela Man, Specialist sănătatea populației și siguranța alimentului  contact@slabestimancand.ro, www.slabestimancand.ro

Credit foto: Flickr.com