O echipă de cercetători condusă de profesorul Donald Schaffner de la Universitatea Rutgers din New Brunswick, New Jersey, și-a publicat descoperirile în „Applied and Environmental Microbiology”, jurnalul Societății Americane de Microbiologie.

Potrivit Centrului pentru Controlul și Prevenția bolilor, 1 din 6 persoane din SUA se îmbolnăvesc din cauza unor afecțiuni pricinuite de mâncare, adică în jur de 48 de milioane de persoane. Dintre aceștia, 128.000 au fost spitalizați, iar 3.000 au murit.

Contaminarea bacteriană a mâncărurilor de pe suprafețele pe care sunt depozitate este una dintre cauzele pentru aceste afecțiuni cauzate de mâncare, notează autorii studiului. Din acest motiv, cercetătorii au dorit să aprofundeze subiectul.

“Am decis să privim mai atenți la această regulă de 5 secunde pentru că este atât de răspândită în toată lumea”, a declarat profesorul Schaffner. “Subiectul poate părea “ușor” dar am vrut ca rezultatele noastre să fie validate de știință adevărată”, a adăugat acesta.

Regula de 5 secunde. Cercetătorii au folosit suprafețe variate

Studiile precedente sugerau că regula de 5 secunde are o bază științifică. Profesorul Schaffner explică faptul că regula de 5 secunde este înrădăcinată în credința că “bacteria are nevoie timp ca să se poată transfera”. Totuși, este suficient de rapidă ridicarea mâncărurilor de pe jos în 5 secunde?

Pentru a investiga, echipa de oameni de știință a folosit patru tipuri de suprafețe: oțel inoxidabil, țiglă ceramică, lemn și covor. Au folosit patru tipuri de alimente: pepene, pâine, pâine cu unt și jeleu. Au lăsat mâncărurile pe respectivele suprafețe pe 4 tipuri de durată: mai puțin de o secundă, 5 secunde, 30 de secunde și 300 de secunde.

Tipul bacteriei pe care au folosit-o pentru experiment a fost Enterobacter aerogenes, o “rudă” de-a mai cunoscutei Salmonella, care apare natural în sistemul digestiv uman. Odată bacteria cultivată, cercetătorii au întins-o pe suprafețele variate pe care le-au folosit și au permis uscarea suprafețelor înainte de a arunca mâncarea pe ele.

Regula de 5 secunde.“Bacteria poate contamina instantaneu”

Oamenii de știință au evaluat secvențele de transfer ale bacteriei pentru fiecare suprafață, tip de mâncare, timp de contact și preparare bacteriană. În total, au fost 128 de scenarii pe care cercetătorii le-au replicat de 20 de ori, ceea ce a rezultat în 2.560 de măsurători.

Rezultatele au arătat că pepenele s-a contaminat cel mai mult, în timp ce jeleul cel mai puțin. Contaminarea bacteriană de pe suprafață pe mâncare este influențată – spun cercetătorii – și de nivelul de umezeală al suprafeței.

„Bacteriile nu au picioare. Se mută odată cu umeazeala dintr-o suprafață în alta. Cu cât mai udă este mâncarea, cu atât mai mare este riscul să fie contaminată cu bacterii. De asemenea, un timp mai mare de contact duce, de obicei, la transferul mai multor bacterii de pe fiecare suprafață pe fiecare tip de mâncare.

“Regula de 5 secunde este o extra-simplificare semnificativă a ceea ce se întâmplă, de fapt, când bacteria se transferă de pe o suprafață pe mâncare. Bacteria poate contamina instataneu”, spune prof. Donald Schaffner, coordonatorul studiului.

În mod interesant, comparativ cu țigla și oțelul inoxidabil, covorul a avut cea mai mică rată de contaminare. Rata de transfer de pe lemn pe mâncare a fost variabilă.

Cercetătorii au concluzionat că deși un timp de contact mai mare rezultă în transferul mai multor bacterii, “alți factori, inclusiv natura alimentelor și suprafața , sunt de o importanță egală sau poate chiar mai mare”. Oamenii de știință adaugă în concluzii că descoperirile lor contrazic regula de 5 secunde.