Unele dintre cele mai gustoase şi mai nutritive fructe ale acestui sezon sunt prunele, cu un aport bun de vitamine, în special de vitamina C, de minerale, antioxidanţi şi fibre solubile. De asemenea, prunele îmbunătăţesc tranzitul digestiv, cu efecte benefice asupra constipației, și sporesc imunitatea organismului. Iar integrate într-un plan de alimentaţie echilibrată şi bazată pe ingrediente neprocesate şi variate prunele reduc riscul de apariţie a bolilor cardiovasculare.

Atenţie!

Prunele conţin cantităţi semnificative de acid oxalic, aşa că trebuie mâncate cu precauţie de persoanele care au pietre la rinichi de natură oxalică. Iar cei cu diabet, să urmeze strict indicaţiile medicului specialist. Înainte de urmarea oricărei diete este necesar și acordul medicului tău curant.

Cea mai savuroasă perioadă

Ideal este să consumi prunele toamna, când sunt în mod natural în sezon. Să le mănânci crude, la temperatura camerei pentru a te bucura din plin de savoarea lor deosebită. Cu cât timpul scurs de la recoltare la consum creşte, cu atât se reduce aportul de vitamine, care sunt sensibile la lumină şi de aceea trebuie să le consumi cât mai proaspete.

Dieta cu prune

Mic dejun: 6-7 prune proaspete. După 30 de minute servește un ou fiert, o felie de pâine prăjită sau de tip wassa și un ardei gras. La final poți bea un ceai și/sau o cafea fără zahăr. Poți alterna oul fiert cu 50 g de brânză cu un conținut scăzut de grăsime.
Gustare: câteva nuci sau migdale și poți alterna în alte zile cu 125 ml iaurt cu conținut de grăsime moderat, nu dietetic.
Prânz: o supă/cremă de legume, câteva crutoane, 150 g friptură slabă (pește, pui, curcan), două linguri de orez.
Gustare: 3-4 prune.
Cină: 100 g carne slabă cu 200 g de salată verde cu o roșie, un ardei gras/capia, câteva măsline, câteva crutoane, o lingură de ulei, puțin suc proaspăt de lămâie, un praf de sare.

Reține!

Servește cina cu minimum trei ore înainte de culcare.
Pe durata dietei hidratează-te cu doi litri de apă pe zi.
Nu urma această cură mai mult de șapte zile decât dacă faci pauză o perioadă.
Alocă-ți între 45-60 de minute de exerciții fizice, plimbare, alergare, înot, zilnic.

Ce e mult nu e bun

”Prunele sunt alimente hrănitoare, bogate în minerale și antioxidanți, de care e bine să profităm atunci când este sezonul lor. Pentru că sunt bogate în zahăr trebuie să le privim ca pe niște „dulciuri”, însă unele sănătoase. Totuși, dacă mâncăm în exces, efectul asupra organismului va fi același. Din acest motiv, e bine să limităm consumul lor la 10-15 bucăți pe zi, pe care le putem consuma ca gustări între mese sau ca desert. Dacă ajustăm și restul alimentației, prunele pot să se regăsească și în regimuri pentru scădere în greutate.” (dr. Șerban Damian, nutriționist acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit)

Dr. Serban Damian poza nou mic

dr. Șerban Damian

Credit foto: Shutterstock