Asociația ALIAT pentru Sănătate Mintală (ALIAT – SM), alături de Clinicile ALIAT din București și din Suceava, atrag atenția asupra nevoii crescute de psihoterapie online, în situația creată de pandemia cu coronavirus. Persoanele care se confruntă cu probleme de sănătate mintală (anxietate, depresie, psihoze, demențe, etc) precum și probleme legate de consumul de alcool sau alte substanțe (așa cum este sevrajul etilic care, neasistat, se poate dovedi letal) au nevoie de sprijin.

Servicii dedicate de psihoterapie online

Persoanele care suferă de tulburări ca cele manționate mai sus pot accesa în continuare serviciile ALIAT în mediul online. Majoritatea serviciilor de psihoterapie online sunt gratuite. Pentru a preîntâmpina situațiile cu risc crescut pentru sănătatea lor mintală:

  • pot apela linia telefonică de suport AlcoLine 021.9335 (între orele 10.00-17.00, apel cu tarif normal),. Specialiștii oferă informații și consiliere celor cu probleme de consum de alcool și apropiaților acestora;
  • pot solicita consultații psihiatrice la distanță și eliberarea de rețete gratuite și compensate în cadrul Clincii ALIAT București (tel. 0727.880.447)
  • pot solicita sesiuni de consiliere și psihoterapie online sau prin telefon cu psihoterapeuții specializați în domeniul adicțiilor din cadrul celor două Clinici ALIAT din țară: București (tel. 0727.880.447) și Suceava (tel. 0720 863 222);
  • pot accesa platforma-suport www.alcohelp.ro și forumul Alcohelp (o comunitate de peste 4.800 de utilizatori activi, care se confruntă cu probleme similare și pot funcționa ca un grup de suport, mai ales în această perioadă);
  • pot descărca Alcohelp App, prima aplicație românească menită să îi ajute să-și evalueze și să-și țină sub control consumul personal de alcool (gratuită, pe IOS și Android).

ALIAT oferă servicii de psihoterapie online și nu numai persoanelor care se confruntă cu probleme de sănătate mintală și probleme legate de consumul problematic de alcool și alte substanțe în perioada pandemiei COVID – 19.

Ce ne tulbură mintea

“În perioadele cu un nivel mare de stres, cum este cea pe care o traversăm în prezent, asistăm la o creștere a nevoilor de intervenție pentru tulburări de sănătate mintală. Ca urmare a agravării unor afecțiuni preexistente care devin brusc acute. Din cauza dezechilibrului grav pe care oamenii îl resimt. Astfel, crește consumul de alcool sau alte substanțe. La cei care le foloseau înainte pentru a-și controla anxietatea sau pentru a-i ajuta să doarmă. Pot să reapară gânduri de inutilitate și lipsă de speranță la persoanele cu antecedente depresive. Și, bineînțeles, pot deveni extrem de greu de controlat simptomele de anxietate.

Mă bucur că alături de colegii de la ALIAT și Clinicile ALIAT din București și Suceava avem deja peste zece ani de experiență în a oferi servicii online pentru persoanele cu probleme de sănătate mintală. Și că, în această perioadă, am reușit să definitivăm procesul de a oferi pe internet absolut toate serviciile pe care le ofeream în trecut și în cabinet. inclusiv consultul psihiatric și psihoterapia decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Aceste servicii sunt disponibile pentru toate persoanele adulte și asigurate, aflate oriunde pe teritoriul României”, a declarat Dr. Eugen HRISCU, Președinte ALIAT – SM, Director medical și psihiatru specializat în adicții la Clinica ALIAT București.

 Așa îți păstrezi sănătatea mintală în aceste zile

Dr. Hriscu a sintetizat și câteva sfaturi pentru mentinerea sănătății mintale și gestionarea schimbărilor care apar în perioada aceasta de carantină:

1.Așteptați-vă la o creștere a consumului în această perioadă. Dacă vă știți dependent sau că aveți tendința să faceți abuz de o substanță (alcool, tutun,droguri), de jocuri de noroc online sau de mâncare. Stabiliți-vă un obiectiv de consum maxim pe zi sau pe săptămână. (în cantități de alcool sau număr de țigări sau bani jucați, etc). Și premiați-vă cu ceva plăcut (altceva decât substanța). Dacă reușiți să-l îndepliniți la sfârșitul săptămânii. Alcohelp App vă oferă posibilitatea de a vă seta un astfel de obiectiv de consum de alcool și de a introduce cantitățile de alcool consumate în fiecare zi, pentru a urmări și ține sub control consumul personal de alcool.

2.Includeți cel puțin o zi pe săptămână în care să nu consumați deloc substanța.

3.Pe cât posibil, nu folosiți alcool sau alte substanțe pentru a adormi. Somnul va fi de proastă calitate. În timp va fi nevoie de cantități din ce în ce mai mari de substanță.

4.Nu așteptați ca lucrurile să evolueze spre stări foarte grave. Chiar dacă alți oameni o duc rău, oricare dintre noi are dreptul să apeleze la ajutor. În prezent, datorită modificărilor din legislație, puteți apela și primi un consult online gratuit (pentru cei asigurați)

5.Căutați moduri de a nu escalada conflictele cu persoanele apropiate. Cuvintele pot răni și se uită greu. Mai ales dacă suntem nevoiți să împărțim cu cealaltă persoană același spațiu mult timp. Dacă sunteți foarte furioși așteptați cinci –zece minute înainte de a spune ceea ce vă vine să spuneți.

6.Introduceți în rutina zilnică zece minute de solitudine. Retrăgeți-vă într-o cameră (pe balcon sau în baie) și timp de zece minute stați în tăcere, fără să vă gândiți la nimic. Dacă e greu la început să vă goliți mintea de gânduri, urmăriți-vă în liniște mișcările de inspir și expir.

 

Sursa foto: wikimedia.org