Actul a fost publicat marți seară în Monitorul Oficial, arată Ziare.com, care l-a și consultat.

Fără autopsie

Potrivit ordinului ministerial, în cazurile spitalizate pentru care în perioada internării în unitatea sanitară se confirmă (reconfirmă) diagnosticul de infecție cu noul coronavirus, evoluția fiind urmată de deces, autopsia anatomopatologica a cadavrului pentru a confirma/preciza sau completă diagnosticul clinic de deces deja confirmat prin analize de laborator (teste specifice) nu mai este necesară și este de evitat din cauza riscurilor de transmitere a bolii infectocontagioase.

Certificatul medical constatator al decesului va fi completat și eliberat de către medicul curant al pacientului din secția de spital. Sunt permise autopsiile efectuate în scop științific, conform protocolului de cercetare autorizat în cadrul fiecărei unități sanitare, cu respectarea măsurilor de protecție prevăzute în prezentul protocol.

Protocolul se aplică și în alte cazuri de deces ale pacienților infectați cu noul coronavirus (SARS-CoV2), confirmate că fiind pozitive:

a) Persoanelor aflate în izolare la domiciliu, aflate în evidență direcțiilor de sănătate publică;
b) Persoanelor aflate în carantină, aflate în evidența direcțiilor de sănătate publică și a altor instituțîi ale statului;
c) Persoanelor internate în spital suspecte de infectare cu COVID-19, la care nu s-a efectuat testarea pentru confirmare.

Ridicarea persoanei decedate, în maxim 48 de ore

Conform ordinului ministerial, rudele celui decedat/aparținătorii vor fi informate telefonic de către unitățile sanitare în legătură cu cazurile severe/critice și despre survenirea decesului.

În cazul decesului, se va indica prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului în termen de 24 de ore de la deces, pentru aparținătorii care locuiesc la o distanță mai mică de 100 km de locul decesului și de maximum 48 de ore dacă aceștia locuiesc la o distanță mai mare de 100 km sau în situații speciale„, se arată în ordin.

În situația în care, în urma comunicării telefonice a acestor condiții, aparținătorul declară că nu se poate ocupa personal de formalitățile de declarare a decesului în termenul stabilit (este internat în spital, este în carantină/izolare la domiciliu, suferă de o afecțiune medicală gravă care ii împiedică deplasarea etc.), va fi îndrumat să trimită, pe e-mail, whatsapp, fax sau alt mijloc de comunicare la distanță sau chiar printr-o persoană delegată, o declarație semnată pe propria răspundere, la care anexează actul său de identitate și o delegație pentru o altă persoană sau un reprezentat al unei firme de pompe funebre care să efectueze identificarea și să ridice decedatul.

Nu este permisă ieșirea aparținătorului din izolare sau carantină pentru identificarea sau ridicarea decedatului,” este una din măsurile stricte.

Dacă aparținătorul sau delegatul acestuia nu se prezintă în intervalul de timp prevăzut anterior, se va elibera certificatul medical constatator al decesului.

În această situație, asistentul social sau o persoană delegată în acest sens din unitatea medicală va anunța de urgență serviciul social de pe lângă primăria locală și va declara decesul la oficiul de stare civilă.

Măsuri stricte și în cazul transportului

Ordinul prevede măsuri stricte care privesc transportul decedatului din secția de spital către morgă.

Cadavrul persoanei decedate că urmare a infecției COVID-19 confirmată prin teste de laborator fără leziuni traumatice nu se îmbălsămează. Cadavrul va fi așezat într-un sac impermeabil dublu și ermetic închis cu fermoar și va fi pulverizat cu produse biocide tip TP22 (pe baza de formol).

Produsele biocide de tip TP2 vor fi folosite pentru suprafețe în concentrațiile și la timpul de expunere recomandate de producător și specificate pe eticheta produsului.

Transportul cadavrului către morgă de la nivelul secției din unitatea sanitară în care s-a produs decesul se face în sac închis ermetic. Liftul și targa prin care a fost asigurat transportul cadavrului din secția unității sanitare până la frigiderul din morgă vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2 (de suprafețe).

Cel mult două rude pot vedea cadavrul

Personalul care manipulează cadavrul, îmbrăcămintea și obiectele contaminate ale persoanei decedate și transportă cadavrul către spațiile special destinate va purta obligatoriu echipament individual de protecție, după cum urmează:

a) Combinezon complet de protecție din material impermeabil sau material nețesut rezistent la apă care prezintă și protecție pentru cap sau halat cu mâneci lungi impermeabile la apă și bonetă;
b) Protectoare faciale: mască cu vizeta, măști chirurgicale și protectoare oculare;
c) Două rânduri de mănuși latex;
d) Cizme de cauciuc care pot fi dezinfectate.

Cel mult două persoane dintre aparținătorii decedatului pot vedea cadavrul. Aceștia vor purta obligatoriu echipament individual de protecție de unică folosință, după cum urmează:

a) Halat de unică folosință din material nețesut sau impermeabil la apă;
b) Masca facială;
c) Botosi (protecții încălțăminte);
d) Mănuși.

Personalul implicat în manipularea cadavrului pulverizează produse biocide de tip TP22 sau soluție de formaldehidă peste cadavru, apoi îl introduce în doi saci rezistenți de vinil, astfel: după fiecare introducere a cadavrului în sac se pulverizează produs biocid tip TP22 folosind un echipament de pulverizare fină, ulterior acesta se introduce în sicriu, urmând a se închide și sigilă capacul sicriului.

Sicriul, sigilat

Familia sau reprezentanții administrației publice locale (pentru cazurile sociale) sunt cele care vor pune la dispoziție sicriul în care se pune cadavrul.

Din acest moment și până la înhumare/incinerare sicriul va rămâne închis, fiind interzisă orice acțiune de deschidere a acestuia. Înhumarea/Incinerarea se va efectua în cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat,” arată actul semnat de ministrul Sănătățîi.

Serviciile funerare nu vor deschide sicriul!

Atunci când decesul s-a produs că urmare a infecției COVID-19, angajații serviciilor funerare care preiau cadavrul de la domiciliu, unitatea sanitară în care a survenit decesul sau de la instituția de medicină legală în vederea înhumării vor respecta întocmai aceleași dispoziții că și orice alt transportator sau persoană care manipulează cadavrul, adică vor respecta aceleași măsuri de prevenire a transmiterii bolilor infectocontagioase și vor fi îmbrăcați obligatoriu în echipamentele individuale de protecție descrise anterior.

Angajații serviciilor funerare nu vor deschide capacul sicriului și nu vor efectua manopere de cosmetizare sau de îmbălsămare asupra cadavrului contaminat în urmă infecției cu noul coronavirus (SARS-CoV2),” precizează ordinul ministerial.

Pentru angajații serviciilor funerare este obligatorie, după fiecare manipulare, spălarea mâinilor cu apă caldă și săpun, urmată de dezinfecția cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfectiei mâinilor prin frecare.

Mijloacele de transport folosite pentru transportarea cadavrelor vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2, după fiecare transport.

Nerespectarea prevederilor prezentului protocol specific se sancționează potrivit legii,” este ultimul articol din ordinul ministrului Sănătății.

Vezi și Ajutorul de deces se poate obține online. Ce alte beneficii pot fi cerute de acasă, în această perioadă

Citește și: