Principiile comunicării eficiente. Cum să vorbești ca să te faci ascultat

Principiile comunicării eficiente: Vorbește mai puțin, ascultă mai mult

Când vorbim, avem uneori tendința să ne ducem în extreme în ceea ce privește comunicarea. Fie vorbim prea mult, fie prea puțin. Află cum să nu cazi în aceste capcane și care sunt principiile comunicării eficiente.

De multe ori, comunicăm pentru că ne dorim să ne vărsăm of-ul', să ne descărcăm emoțiile, să căutăm sfaturi sau aprobare de la ceilalți. În acest caz, vorbim mai mult decât ascultăm. Alteori, din diferite motive (neîncredere, teamă, rușine, indiferență etc.), alegem să-i lăsăm pe ceilalți să vorbească prea mult și noi să fim doar spectatori'. În ambele cazuri, nu folosim principiile comunicării eficiente.

În opinia psihologului Laura Maria Cojocaru, niciuna dintre aceste extreme nu ne aduce beneficii. Întotdeauna, echilibrul este cel mai bun. Totodată specialistul afirmă că există 3 principii ale comunicării eficiente. Ele sunt principii de bază atunci când dorim să oferim întreaga atenție persoanei din fața noastră atunci când dorește să ne comunice un lucru. Pe de altă parte, principiile comunicării eficiente ne ajută atunci când dorim să ne exprimăm gândurile și sentimentele.

1. Principiile comunicării eficiente: Vorbește mai puțin, ascultă mai mult

Dacă mai mult vorbești tu, vorbești din ceea ce știi deja.

Ceea ce știi deja te duce repetitiv în ceea ce trăiești, cu rezultatele de acum. Dacă îți dorești o schimbare în bine sau în și mai bine, propune-ti pentru început să asculți mai mult decât să vorbești. Alege persoane de la care ai ceva de învățat pentru a afla noi informații, perspective, strategii, pentru a-ti șlefui resursele interioare', explică psihologul Laura Maria Cojocaru.

Citește și: Ce este comunicarea asertivă în cuplu – cum să spui ce te nemulțumește fără să deranjezi

2. Principiile comunicării eficiente: Aplică informațiile aflate

Continuă să asculți în timp ce aplici ceea ce ai primit că informație, unelte, ghidaj.

Ceea ce asculți este menit acum să verifice și valideze ce, cum și cât ai înțeles. Folosește informațiile auzite în beneficiul tău. Ascultă în continuare pentru a verifica și calitatea rezultatelor obținute, pentru a face modificările necesare și/sau pentru a completă informația', afirmă specialistul.

3. Principiile comunicării eficiente: Vorbește din experiență

După ce ai acumulat informații și ai exersat suficient cât să începi să vezi rezultate, acum este timpul că tu să vorbești mai mult. Vei comunica despre rezultate, despre starea ta de împlinire interioară, despre cum îți menții tonusul și motivația, despre cum te-ai împrietenit cu timpul tău, cu organizarea, cu noile convingeri și strategii.

Citește și: 4 greșeli de comunicare atunci când ai de a face cu un copil nervos și cum să le repari

De ce este bine să aplici principiile comunicării eficiente

Conform specialistului, vei observa schimbări în bine dacă aplici principiile comunicării eficiente:

1. Vei conștientiza pașii făcuți către transformarea ta. Astfel, te va ajuta să-ți menții motivația, energia și încrederea în tine însăți și în obiectivul tău.

2. Împărtășind, dăruind și învățând și pe alții, vei pune semințele pentru un bine care se va întoarce la tine, întărindu-ți credințele și accelerând procesul de autocunoaștere și de dezvoltare personală.