Doar câteva săptămâni mai târziu, perspectiva s-a schimbat complet, pentru că, brusc, business-uri din toată lumea au fost nevoite să se adapteze la condiții noi de muncă, de neimaginat până acum.

Iar dacă managerii și angajații, deopotrivă, se așteaptă că după ridicarea restricțiilor lucrurile să revină la normalul pe care îl cunosc, din nou, se înșală, a declarat pentru Ziare.com Judith Kis, Director Human Resources & Logistics, Groupama Asigurari.

Schimbarea radicală din prezent are toate șansele să atragă o reconfigurare a pieței muncii pentru mult timp de acum înainte.

Cu siguranță, ne așteaptă un nou „normal”, în care unele dintre tendințele din perioada următoare vor fi diferite față de cele din ultimii ani. Cea mai importantă diferența va fi reechilibrarea puterilor între angajați și angajatori.

În contextul creșterii economice și al șomajului redus, piața muncii a fost dominată de către angajați, aceștia având posibilitatea de a pune presiune pe creșterea veniturilor salariale.

Fără îndoială, angajatorii au fost nevoiți să facă compromisuri din nevoia de a atrage și de a loializa angajații.

În perioada următoare, oferta de locuri de muncă se va reduce masiv, iar angajatorii nu vor mai dispune de aceleași resurse, însă am convingerea că multe dintre bunele practici care țin de grija față de angajat și investiția în dezvoltarea acestuia se vor menține, explica specialistul.

Am ajuns într-un punct superior față de cel din 2007-2008: majoritatea angajatorilor nu se vor întoarce la a le spune angajaților că „sunt alți 10 care așteaptă la ușă”, dar nici angajații nu vor mai avea pretenții de a munci din ce în ce mai puțin, pe bani și pe beneficii din ce în ce mai mari.

După ce am văzut ambele fațete ale realității, care în fiecare caz au fost dezavantajoase celeilalte părți, a venit momentul în care putem crea cele mai bune parteneriate între angajați și angajatori, așa încât ambii să fie într-o situație câștigătoare, menținând, astfel, și eficienta, și câștigul de ambele părți, precum și un work-life balance corect.

Impactul financiar și psihologic al crizei cauzate de pandemia de coronavirus motivează ambii parteneri să țină aproape pentru a fi mai bine pregătiți să absoarbă șocurile care vor apărea în viitor.

Posibil că unii angajatori să caute să devină mai flexibili prin diversificarea formelor de angajare, oferind mai multe contracte de muncă part-time sau pe perioade de timp determinate.

Pe de altă parte, mulți angajați vor dori contracte de muncă sigure, pe perioade nedeterminate, care oferă continuitate în venituri sau o plasă de siguranță în caz de recesiune.

Mulți angajatori vor reuși să fie echilibrați, astfel încât să ofere ceea ce este potrivit fiecărui tip de angajat: celor tineri și dornici să exploreze, contracte cu program redus sau contracte care vor viza anumite proiecte, iar celor care au nevoie de stabilitate și continuitate, forme de angajare care să răspundă acestui tip de nevoi.

Cred, de asemenea, că firmele nu vor renunta la valorile lor de baza, la cultură pe care și-au creat-o de-a lungul timpului și nici nu își vor schimbă radical comportamentul față de angajații lor competenți și loiali, mai spune specialistul.

Work from home va fi o practică larg accesată și în viitor, după acest test la care am fost supuși cu toții.

Practic, va deveni un beneficiu aproape standard pentru situațiile în care se pretează această formă de muncă. Echipele vor învăța să lucreze de la distanță, să comunice eficient, să se bucure de faptul că pot dormi mai mult, că nu trebuie să piardă timp pe drum, că au o autonomie mai mare, astfel aducând și un mic beneficiu naturii, printr-o amprenta redusă asupra mediului.

În compania pe care o reprezintă, înainte de pandemie, aproximativ 20% dintre colegi aplicasera pentru acest beneficiu, în timp ce astăzi, 100% sunt echipați corespunzător pentru muncă de acasă.

Până acum, Work from home era un beneficiu mai degrabă pentru angajați, prea puțin pentru angajatori, însă această perioada va arată multor companii că și ele au de câștigat din implementarea unui program Work from home la scară largă.

Până la ridicarea restricțiilor, business-urile vor fi înțeles că angajații care lucrează și de acasă sunt mai productivi, mai responsabili și mai implicați, iar managerii își dezvoltă abilități noi de a-și gestiona echipa la distanță, menținând productivitatea în limite bune, dar și coeziunea echipei, deopotrivă.

Pe lângă beneficiile menționate anterior, trebuie să contabilizăm și posibilitatea angajatorilor de a reduce spațiile de lucru și costurile aferente.

În concluzie, angajatorii cu o cultură organizațională bună și cu un brand bun de angajator vor fi mereu în atenția angajaților valoroși, iar angajații valoroși vor fi mereu în atenția angajatorilor. Și asta pentru că nu polarizarea puterilor aduce valoare, ci parteneriatul între părți.