Peștele, un aliment pentru orice vârstă

Peștele, un aliment pentru orice vârstă

Vitamine esenţiale, proteine, minerale, puţine grăsimi… şi tot atâtea motive pentru care peștele ar trebui să se regăsească în meniul tău în fiecare săptămână.

Datorită compoziţiei complexe, peştele e recomandat să fie consumat de toate categoriile de vârstă. Astfel, o porţie de 100 g de peşte furnizează între o treime şi jumătate din proteinele necesare zilnic. În plus, majoritatea speciilor de peşte au un conţinut considerabil de vitamina B12, importantă în menţinerea sănătăţii sistemului nervos, şi de iod, necesar unei bune funcţionări a glandei tiroide. El mai conţine o serie de vitamine solubile în grăsimi, precum: A, D, E, K.

Peștele reduce riscul accidentelor vasculare

Cei care consumă pește cel puţin o dată pe săptămană sunt mai puţin predispuşi la infarct sau la alte accidente cardiovasculare. Acest lucru se datorează acizilor grași omega 3 ce diminuează riscul de tromboză și ameliorează circulația în vasele mici de sânge. Acești acizi sunt foarte importanți și pentru dezvoltarea sănătoasă a ochilor și a creierului.

Icrele sunt bogate nutritiv

O valoare nutritivă deosebită au şi icrele. Cele de nisetru şi de somon conţin aproximativ 30% proteine şi 10-13% gră simi uşor asimilabile. Ele aduc organismului cantități mari de lecitină, vitaminele A, E, D, complexul B, fosfor, fier și alte minerale. Atenție însă, conțin mult colesterol și clorură de sodiu.

Peștele slab, indicat în diete

În alimentația dietetică e recomandat peștele alb, slab sau moderat gras (cod, plătică, eglefin, calcan), cu un conţinut redus de sare (4-10%). Peştele gras (somonul, heringul) conţine cel puţin de două ori mai multe calorii decât cel alb. Modalitatea ideală de a pregăti peştele e fierberea la abur sau frigerea la grătar. Prăjirea peştelui îi poate mări de patru ori valoarea calorică. Un alt atu al acestui aliment e că se digeră uşor. Având calităţi gustative mai puţin pronunţate, se condimentează cu diferite arome: busuioc, rozmarin, pătrunjel, lămâie sau usturoi.

Reține! Peștele oceanic trebuie consumat cu măsură, pentru că poate conține cantități însemnate de metil de mercur, care este toxic.

Credit foto: 123rf.com