În perioada verii, pepenele reprezintă o alegere excelentă pentru a te răcori şi hidrata în zilele cu temperaturi ridicate. De asemenea, poate fi o variantă foarte bună dacă îţi doreşti o gustare uşoară sau un desert sănătos şi la îndemână. Totuşi, despre pepene, unele păreri susţin că te ajută să slăbeşti, altele că nu e prea indicat când vrei să scapi de surplus, din cauza conţinutului de zahăr. Aşa că pentru a lămuri situaţia, am apelat la medicul specialist.

Referindu-se la pepenele roşu, dr. Constantin, specialist în Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, ne-a spus că ”acesta are un conţinut mare de apă (90%), ce influenţează pozitiv senzaţia de saţietate prin distesia (n.r.: creşterea în volum) stomacului. Pepenele roşu are un rol important şi în hidratarea organismului, este bogat în vitamina B5 şi vitamina C şi poate fi inclus într-o dietă care să ajute la menţinerea sau scăderea în greutate, dacă este consumat în cantităţi rezonabile, adaptate greutăţii ideale a persoanei”.

Pepenele galben, indicat în diabetul zaharat

Un fruct cu diverse forme, arome şi culori, pepenele galben se aseamănă cu cel roşu. Din punct de vedere nutriţional, are cu un conţinut mai mare în vitamina A şi în vitamina C, dar conţinutul în carbohidraţi (glucide) este asemănator.

Şi pepenele galben este un aliment ce poate fi folosit cu succes într-o dietă pentru scăderea în greutate, dar în acelaşi timp reprezintă o soluţie pentru persoanele cu diabet zaharat, care doresc să se bucure de fructele verii.

Indicele glicemic mic ajută

Când spunem indice glicemic, ne referim la impactul alimentului consumat (100 g) asupra valorii glicemiei şi eliberării de insulină în organism. În cazul de faţă, ”atât pepenele roşu, cât şi cel galben au un conţinut mic de carbohidraţi, ce îi recomandă ca alimente cu indice glicemic mic”, afirmă specialistul.

În urma a numeroase cercetări s-a demonstrat că cele mai eficiente metode pentru scăderea în greutate şi menţinerea acesteia sunt dietele care utilizează indicii glicemici. Cei care urmează aceste diete se satură mai repede la o masă, sunt complet multumiţi de ceea ce mănâncă şi pierd în greutate din masa de grăsime şi nu din masa musculară, care rămâne intactă.

Poţi mânca oricând, dar nu oricât!

În ce perioada a zilei este bine să fie consumat? Din fericire, medicul ne asigură că nu sunt restricţii în privinţa orei la care se poate savura o felie de pepene. ”Nu există o recomandare fermă pentru o perioadă a zilei. Ideal ar fi să nu fie consumat seara în cantitate mare, având în vedere efectul diuretic al pepenelui”. Cât despre limita care trebuie respectată, în privinţa gramajului, dr. Constantin spune că, pentru a scădea în greutate, ”în general se recomandă 400-500 g de pepene (fruct) ca parte a unei diete hipocalorice”.

PEPENE ROŞU – Tabel nutriţional pentru 100 g: Valoare energetică 30 kcal; Carbohidraţi 7,55 g; Zaharuri 6,2 g; Fibre 0,4 g; Proteine 0,61 g; Apă 91,45 g;  Vitamina B5 0,221 mg (4 %); Vitamina B6 0,045 mg (2%); Vitamina C 8,1 mg (14 %); Fier 0,24 mg (2%); Magneziu 10 mg (3%); Fosfor 11 mg (2%); Potasiu 12 mg (2 %); Zinc 0,10 mg (1 %)

PEPENE GALBEN – Tabel nutriţional pentru 100 g: Valoare energetică 34 kcal; Carbohidraţi 8,6 g; Proteine 0,84 g; Grăsime 0,19 g; Fibre 0,9 g (2, 25 %); Vitamina B5 0,105 mg (2 %); Fier 0,21 mg (2%); Magneziu 12 mg (3%); Potasiu 267 mg (6 %); Calciu 9 mg (1 %).

Dr. Ciprian Constantin, Șef Departament Nutriție și Diabet Spitalul Militar Central ”Carol Davila”.

Dr. Ciprian Constantin

dr. Ciprian Constantin

Credit foto: Flickr.com