Pandemia ne oferă experiențe complet inedite. Sunt trăiri foarte complexe. Fără doar și poate, ne pun la încercare echilibrul interior. Izolarea este o stare cu care omul, ca animal social, nu este obisnuit. Și nu știe cum să-i facă față pe termen lung. Iar efectele se vor resimți la nivelul psihicului și al echilibrului emoțional. Cătălina Răducanu, psiholog la Flixi, ne explică ce se întâmplă cu noi și cum putem face față cu brio.

Pandemia naște anxietate

Anxietatea, caci despre ea vorbim astazi, este o stare naturala. Apare atunci cand simtim ca suntem in pericol. In aceste momente, anxietatea vine pe mai multe directii, principalele fiind legate de:

  • Teama de a ne imbolnavi noi si cei dragi noua
  • Teama de a nu sti ce vine dupa izolare din punct de vedere economic
  • Angoasa in ceea ce priveste izolarea impusa cu forta

Ce se intampla la nivel psihologic atunci cand creste starea de anxietate? Fiecare din noi se manifesta diferit, in functie de structura interioara si de propriile experiente anterioare.

Cine are de suferit

Persoane anxioase. Unde exista un teren anxios, acesta va atinge niste cote mai mari, iar cei care stiu ca sufera de anxietate trebuie sa se astepte la manifestari spectaculoase. As vrea sa atrag atentia celor care au in jur persoane anxioase si care trebuie tratate cu blandete in aceasta perioada

Persoanele predispuse catre depresie, catre agorafobie, atac de panica isi vor accentua problemele, de aceea au nevoie de atentie speciala din partea familiilor si a specialistilor cu care probabil sunt in terapie.

Persoane rationale. Acestia isi ghideaza viata dupa scheme precise, dupa scenarii asupra carora detin controlul, iar zilele acestea se manifesta prin rationalizare exagerata a proviziilor, utilitatilor, resurselor materiale.

Care sunt principalele manifestări și cum să le controlăm

In starea de incertitudine pe care o traversam acum, multe persoane vor tinde catre exagerare. Unii vor manca exagerat (compulsiv). Altii vor exagera furia, unii vor deveni agresivi. În timp ce altii vor exagera viciile (tutun, alcool, jocuri de noroc). Cu totii trebuie sa avem grija de noi si de cei din jur. Să constientizam ca atingem pragul de exagerare si sa ne oprim.

O alta categorie de persoane raman in starea de negare, ca mecanism de coping o periada mai lunga. Ei refuza sa vada realitatea asa cum e. Și se expun pericolului de infectare. Din acest motiv regasim inca destui oameni pe strada care spun ”Lasa, ca nu e niciun pericol mare, nu mi se va intampla mie”.

Mai exista o alta categorie de persoane care va trece mai usor peste izolare. Cei care isi exagereaza umorul. Acesta este tot un mecanism psihologic. Este mecanism de aparare prin umor, prin diminuarea problemei. Iar dintre toate acesta este cel mai putin nociv. Ba chiar ar putea ajuta la moralul familiei si a grupului de prieteni.

Cum să ieșim întregi la cap din asta?

  1. Reduceti vizionarea de stiri la maxim 2 sesiuni/ 24 de ore
  2. Folositi oricand aveti nevoie grupurile de suport in care puteti primi ajutor psihologic
  3. Acordati-va ”ora de frica”. Daca simtiti o teama acuta dar v-o reprimati, o strategie buna este sa va acordati ”ora de frica”, o ora in care va dati voie sa va fie frica. Eliberati astfel temerile reprimate si veti vedea realitatea cu alti ochi.
  4. Vorbiti la telefon cu persoanele dragi si cu rudele
  5. Daca simtiti nevoia sa va retrageti din activitatile de interior ale familiei, solicitati acest lucru si stabiliti cu partenerul de viata un program care sa va permita acest lucru. 30 de minute pe zi in solitudine pot fi de mare ajutor.
  6. Faceti miscare. Adaptati-va programul de sport pentru facilitatile din interior si eliberati stresul cu miscare.
  7. Daca locuiti la curte, initiati munca in gradina sau petreceti cat mai mult timp in aer liber.
  8. Ascultati muszica si dansati pentru ca stiintific aceasta activitate reduce stresul.
  9. Recuperati din cartile necitite sau din lista de filme pe care nu ati apucat sa le vedeti pana acum
  10. Considerati ca v-ati luat o vacanta si tratati-o ca atare fara a va gandi ca sunteti privati de de libertate
  11. Recuperati din orele de somn pe care le-ati pierdut in ultimul an. Pana la urma, veti avea nevoie de cat mai multa energie cand veti reveni la job.
  12. Daca simtiti nevoia, faceti-va un plan in cel mai negru scenariu posibil astfel incat sa stiti ca sunteti in control indiferent ce se va intampla. Aceasta strategie este foarte folositoare persoanelor rationale.
  13. O ora pe zi am voie sa-mi fie frica. Da-i voie sa iasa

Sursa foto: Shutterstock