Pâinea… de ce e bine să o consumi?

Pâinea... de ce e bine să o consumi?

Pâinea este considerată un aliment de bază pentru români, însă de cele mai multe ori acest produs nu este mâncat corect. Specialistul în nutriţie Șerban Damian îți recomandă ce tip de pâine este bine să alegi şi în ce cantitate, astfel încât să nu te îngraşi.

Unii specialiști în nutriţie sunt de acord cu includerea pâinii chiar şi în timpul dietelor de slăbire. Din punctul de vedere al dr. Şerban Damian, 'pâinea nu ar trebui să fie eliminată complet din alimentația persoanelor care vor să scadă în greutate, ci doar redusă cantitativ, având în vedere că aduce un aport caloric important. Totuși este un aliment hrănitor, care conţine o cantitate utilă de carbohidrați, fibre și vitamine, în special B-uri. Pâinea este gustoasă și sățioasă, completează alimentele bogate în proteine (carne, lactate), dar și pe cele bogate în carbohidrați (legume, salate)', spune medicul nutriţionist.

Mănâncă în funcţie de efort

Persoanele cu o activitate fizică intensă și de lungă durată pot să mănânce chiar și o pâine întreagă pe zi, fără să existe niciun fel de problemă în privinţa creşterii greutăţii. Însă pentru cei mai mulți, care au o activitate destul de mică sau moderată, 1-2 felii de 30 grame la mesele principale este suficientă (cumulând 150-250 grame). În cazul celor care vor să scadă în greutate, porţia este de o felie la mesele principale. Este recomandată cea din făină integrală.

Varianta sănătoasă

Pâinea adevărată se prepară din făină integrală, care conține toate componentele bobului de cereale, aducând astfel în organism fibre alimentare, vitamine (B1, B2, B6, E) si minerale (magneziu, fosfor, calciu si potasiu). Datorită conținutului crescut de fibre ajută la detoxifierea organismului, previne cancerul tubului digestiv, combate constipația, colita, balonarea și ajuta la tratarea bolilor de piele. Prin conţinutul crescut de minerale si vitamine, are efecte pozitive în afectiuni cardiovasculare (ateroscleroză, cardiopatii ischemice) şi rol preventiv şi de ameliorare în cazul diabetului zaharat.

Din păcate, este dificil de diferenţiat produsul fabricat din făină neagră (integrală) şi nu făină albă colorată. Totuşi, e bine de ştiut că pâinea din făină integrală este mai densă și mai consistentă. Cea din făină albă colorată cu caramel, folosită de mulţi producători din industria de panificaţie, are o consistență mai pufoasă, mai moale.

Principalele tipuri de pâine din raft

Albă – este preparată din făină rafinată (albă), conţinând doar partea centrală a bobului de grâu. Fiind mai săracă în fibre, este mai bine tolerată la nivel digestiv, dar şi mai puţin bogată în minerale şi vitamine. Valoare calorică: 270 kcal/100 grame.

Cu tărâţe – este foarte bogată în vitamine tip B şi o foarte buna sursă de fibre. Se recomandă alternarea ei cu alte tipuri de pâine, mai ales pentru copii, deoarece asimilarea unor elemente importante (fier, magneziu, calciu) este îngreunată în cursul digestiei unui asemenea tip de pâine. Valoare calorică: 230 kcal/100 grame.

Cu secară şi seminţe – este mai bogată în fibre decat pâinea albă, ceea ce duce la accelerarea tranzitului intestinal şi o face una dintre soluţiile naturale pentru combaterea constipaţiei. Pe de altă parte, celuloza prezentă din plin în pâinea de secară o face mai greu de asimilat – de aceea se recomandă consumul alternat cu alte tipuri de pâine. Valoare calorică: 230 kcal/100 grame.

Neagră – obținuta din făină de grâu din care s-a înlăturat o parte din tărâţe şi conţine 3,5% fibre. Valoare calorică: 218 kcal/100 grame.

De tip wassa – conține făină integrală, tărâțe, semințe, puțin ulei. Este o sursă foarte bună de fibre și vitamine, însă are destule calorii. Valoare calorică: 280 kcal/100 grame.

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit, www.superfit.ro)

Credit foto: Flickr.com