Vitamina D este necesară pentru buna funcționare a sistemului imunitar, care este prima linie de apărare a organismului împotriva infecțiilor și diverselor afecțiuni, inclusiv cele respiratorii. Această vitamină joacă un rol esențial în promovarea răspunsului imun, are proprietăți antiinflamatoare și imunoregulatoare și este crucială pentru activarea acțiunii sistemului imunitar.

Cum acționează vitamina D în organism

Vitamina D are mai multe funcții importante în organism, poate cea mai semnificativă fiind menținerea funcționării normale a sistemului imunitar, precum și reglarea absorbției de calciu și fosfor. 

Aportul necesar de vitamina D ajută la creșterea și dezvoltarea normală a oselor și dinților și conferă o rezistență crescută împotriva anumitor boli. 

În plus, studiile de specialitate sugerează că vitamina D poate juca un rol important în protejarea împotriva infecțiilor respiratorii, ajută la funcționarea normală a sistemului nervos și este un element esențial pentru dezvoltarea normală a sistemului osos al copilului, și pentru persoanele cu osteoporoză.

Vitamina D și sistemul imunitar

Sistemul imunitar apără organismul de agenții patogeni, acționând ca un scut de apărare și menținând în același timp toleranța față de sine. Implicațiile deficitului de vitamină D asupra sistemului imunitar au devenit mai clare în ultimii ani datorită studiilor efectuate, în urma cărora s-a constatat că în contextul deficienței vitaminei D, se pare că există o sensibilitate crescută la infecții.

Vitamina D funcționează ca un întrerupător, activând sau dezactivând genele și procesele de care organismul nostru trebuie să se asigure că funcționează normal. Vitamina D și metaboliții ei acționează prin intermediul receptorilor specifici prezenți în mai multe tipuri de celule: osoase, intestinale, renale, în neuroni, în celulele sistemului imunitar, etc. Vitamina D activă se conectează la acești receptori și acționează genele responsabile de vitamina D. 

Afecțiunile autoimune apar atunci când sistemul imunitar este confuz sau prea stresat și începe să atace propriile țesuturi în locul agenților patogeni externi. Vitamina D previne acest lucru prin promovarea limfocitelor T, care sunt responsabile pentru diferențierea exactă între invadatorii din afară și celulele „personale”. Atunci când vitamina D activă este implicată, acesta stimulează sistemul imunitar împiedicând dezvoltarea unei boli autoimune.

Deficitul de Vitamina D

Poate apărea, în special, în lunile de toamnă și iarnă, sau când petrecem mult timp în spații închise. Se poate ajunge la tulburări ale sistemului imunitar, implicit predispoziție la infecții banale, dar și la boli grave. Carența de vitamina D limitează absorbţia calciului chiar şi atunci când prin alimentație se furnizează cantităţi suficiente din acest mineral.

Surse de vitamina D

Vitamina D este sintetizată în piele în urma expunerii la soare. Este singura vitamină care este produsă de corpul nostru atunci când este expus la razele ultraviolete ale soarelui. Dar, din cauza modului actual de viață, petrecem din ce în ce mai puține ore afară, motiv pentru care suplimentarea este necesară. Doza zilnică recomandată pentru copii și adolescenți este de 800 – 1000 UI în funcție de vârstă și greutatea corporală, iar pentru femei și bărbați este de 800 – 2000 UI, în funcție de greutatea corporală. Adulții și seniorii obezi au nevoie de o doză mai mare, respectiv 1600 – 4000 UI/zi pe tot parcursul anului. 

Pentru a obține aportul zilnic necesar, se poate apela la suplimente alimentare ce conțin vitamina D, pentru creșterea imunității și pentru funcționarea optimă a întregului organism.