(P) ROLUL BENEFIC AL CALCIULUI PENTRU ORGANISM

(P) ROLUL BENEFIC AL CALCIULUI PENTRU ORGANISM

Calciul este un mineral esențial pentru organism care îndeplinește multiple funcții importante. Acesta ajută la dezvoltarea corespunzătoare a oaselor şi dinţilor, contribuind la buna funcţionare a sistemului nervos, a muşchilor şi a inimii.

Aproape fiecare celulă din corpul uman foloseşte calciul pentru diverse funcții. Oasele adună depozite de calciu acordând sprijin organismului atunci cȃnd apare un deficit. Calciul are un rol vital şi ȋn cazul copiilor şi adolescenţilor atunci când sistemul lor osos este ȋn plină dezvoltare. Odată cu ȋnaintarea ȋn vȃrstă absorbim din ce ȋn ce mai puţin calciu din alimentaţie, motiv pentru care corpul nostru apelează la rezervele de calciu ale sistemului osos. Prin urmare, oasele se slăbesc, devin poroase şi se pot fractura mai uşor. Alte cauze care duc la pierderea de calciu pot fi: diminuarea nivelului de estrogen ȋn timpul menopauzei, alimentaţia deficitară ȋn substanţe nutritive, consumul de alcool sau fumatul. Scăderea nivelului de calciu ȋn organism poate duce la afecţiuni precum osteopenia sau osteoporoza.

Asimiliarea calciului

Organismul uman poate fi susţinut ȋn asimilarea calciului prin utilizarea concomitentă cu două vitamine esenţiale: vitamina D3 şi vitamina K. Vitamina D3, supranumită și „vitamina soarelui', se găsește în unele alimente precum pește, ouă, lapte, dar organismul o sintetizează și în urma expunerii la soare. Aceasta contribuie la absorbţia şi utilizarea normală a calciului şi a fosforului, la menţinerea concentraţiilor normale de calciu ȋn sȃnge şi la menţinerea sănătaţii sistemului osos şi a dinţilor. Vitamina K are rolul de a ajuta calciul să ajungă acolo unde el este necesar, stabilizȃnd fluxul sanguin purtător de calciu şi prevenind calcifierea nedorită a vaselor de sȃnge şi apariţia hemoragiilor.

De unde ne luăm doza zilnică necesară de calciu?

Ȋn mare parte, calciul se găseşte ȋn alimentele pe care le consumăm zi de zi, dar mai ales ȋn lapte şi derivatele lactate. Cu toate acestea, calciul nu se asimilează ȋn mod optim dacă sunt consumate ȋn exces alimente precum grăsimile, ciocolata, cafeaua, spanacul, pătrunjelul şi cerealele sau dacă sunt consumate prea multe băuturi alcoolice sau carbogazoase (care au un conținut ridicat în fosfor, ce împiedică absorbția calciului și determină consumarea rezervei existente).

Pentru a asigura doza zilnică necesară, se recomandă utilizarea de suplimente alimentare pe bază de calciu, pentru menținerea sănătății optime a întregului organism.