·      un copil de până la 2 ani ar trebui să doarmă până la 14 ore pe zi; 

·      un copil până la 12 ani ar trebui să doarmă până la 12 ore pe zi; 

·     adolescenții până la 16-18 ani trebuie să aloce somnului până la 9-10 ore pe zi; 

·      adulții au nevoie pentru o funcționare adecvată a organismului de până la 7-8 ore de somn pe zi. 

·    odată cu înaintarea în vârstă, după 65 de ani, numărul de ore de somn necesare se reduce chiar și mai mult. În nici un caz însă dacă un adult vrea să aibă un stil de viață sănătos nu trebuie să doarmă numai 4-5 ore pe noapte.  

Efectele privării de somn se resimt imediat:

·      lipsa de concentrare;

·      afectarea productivității;

·      oboseala;

·     poftă de mâncare (suntem tentați să mâncăm mai mult și mai des atunci când nu am dormit suficient, pentru că organismul trebuie să compenseze de undeva energia pe care o pierde); 

·      iritabilitate;

·      creșterea agresivității.

Ce factori ne influențează somnul de noapte?

Există mai mulți factori care ne influențează orele de somn:

·      programul de somn haotic: ne culcăm și ne trezim mereu la alte ore. Dacă ne trezim în cursul nopții, durează mult timp până adormim la loc.

·      stresul ne afectează în cea mai mare măsura. Faptul că nu reușim să gestionăm stresul ne încarcă emoțional mai mult decât ne dăm seama și intrăm într-un cerc vicios din care nu mai reușim să ieșim. Mai mult stres ne afectează somnul, lipsa somnului ne crește stresul. De asemenea, stresul afectează somnul de calitate.

·      folosirea gadgeturilor înainte de culcare. Dispozitivele electronice nu ar trebui să intre în dormitor. Înainte de culcare putem citi câteva pagini dintr-o carte tipărită.  

·      lucrul în ture, nopțile pierdute învățând, citind sau uitându-ne la filme influențează ritmul și calitatea somnului. Se instalează insomnia sau oboseala accentuată. 

·      insomnia: dacă nu putem dormi o noapte nu este o problemă, vom putea recupera orele de somn în perioada următoare. Dar dacă insomnia se manifestă în mai multe nopți, dacă nu ne putem odihni noaptea și a doua zi ne simțim tot mai extenuați trebuie să ne adresăm medicului pentru a găsi cauza insomniei. Există suplimente alimentare pentru insomnie, dar acestea trebuie luate numai la recomandarea medicului, în urma efectuării unor investigații. 

·      starea de sănătate: este știut faptul că în timpul somnului corpul se recuperează, are loc procesul de regenerare a celulelor, dobândim energia pierdută, pregătindu-ne astfel pentru o nouă zi. În mod normal, dacă o persoană suferă de o afecțiune (cronică sau acută) sau dacă urmează un tratament (care are efecte adverse, sau induce oboseala)  are nevoie de mai multe ore de somn decât în mod normal.

·      anotimpurile ne influențează și ele numărul de ore de somn. Iarna de pildă, când ziua este mai scurtă și cantitatea de lumină naturală este deficitară, creierul produce mai multă melatonină (hormonul somnului) astfel că ne simțim obosiți. În cursul nopții, cantitatea de melatonină este crescută, ea începe să scadă spre dimineață. Nu numai că scade cantitatea de melatonină, dar se produce mai mult cortizol, o substanță emisă de glandele suprarenale care ajută organismul să se pregătească pentru o nouă zi. Producerea acestor substanțe, melatonina și cortizolul, este legată de alternanța lumină-întuneric.

·      o altă substanță care influențează somnul este adenozina. După ce acest compus chimic ajunge la un anumit nivel, activitatea cerebrală este încetinită, pregătind astfel corpul pentru somn. 

·      exercițiile fizice au un efect benefic asupra somnului, de aceea este recomandată o plimbare înainte de a merge la culcare, mai ales în cazul persoanelor care suferă de insomnie cronică.

·     există cercetări care demonstrează că și moștenirea genetică influențează capacitatea noastră de a ne odihni sau nu suficient.

Pentru o sănătate optimă, pentru o stare psihică bună și pentru evitarea apariției unor probleme de sănătate serioase, este nevoie să dăm organismului timp de refacere și să avem o bună igienă a somnului.