Mai întâi, puțină istorie

Margarina este o invenție franceză din a doua jumătate a secolului al XIX-lea – răspunsul dat de un celebru chimist alimentar al epocii sale provocării lansate de împăratul Napoleon al III-lea, de a se găsi un înlocuitor pentru unt, accesibil oricui și cu care să se poată hrăni armata franceză. Hippolyte Mège-Mouriès a inventat margarina în 1869, numind-o inițial „oleomargarină”. Faptul că a fost de la bun început gândită ca alternativă „a săracilor” a condamnat margarina la un dispreț istoric și nemeritat. 

În ce ne privește pe noi, românii, istoria e și mai clară. În anii 80, când Ceaușescu era obsedat să plătească datoria externă, aruncând populația în penurie, untul aproape dispăruse de pe piață, fiind înlocuit de margarină – care nici aceasta nu se găsea tot timpul. 

Margarina este făcută din ingrediente naturale și poate fi preparată și acasă

Margarina este un amestec de uleiuri vegetale grase și apă. La fel ca untul, margarina poate fi preparată în propria bucătărie. E nevoie de un emulgator, astfel încât apa și stropii de grăsime să poată fi amestecate eficient – de pildă, un gălbenuș de ou, de exemplu. În procesele industriale se folosește în mod normal lecitina, care are un efect benefic asupra corpului nostru pentru că stimulează funcționarea sistemului nervos și a metabolismului.

Grăsimile din margarină ajută la buna funcționare a sistemului cardiovascular

Acizii grași joacă un rol important în multe procese fiziologice. Ne oferă energie, au un impact pozitiv asupra hormonilor și sistemului nostru nervos și ne ajută corpul să absoarbă vitaminele solubile în grăsimi. Acizii grași reprezintă între 15 și 30% din consumul nostru de energie, de aceea este important să alegem alimente bogate în acizi grași nesaturați. Floarea soarelui, semințele de in ori uleiul de măsline – toate ingrediente ale margarinei – conțin grăsimi bune pentru organism și țin nivelul colesterolului din sânge la un nivel scăzut.

Uleiul hidrogenat și grăsimile trans dăunătoare din margarină au dispărut

Este adevărat că înainte margarina se făcea printr-un proces de încălzire și adaos de hidrogen însă, mulțumită inovațiilor tehnologice din anii ’90, uleiurile vegetale hidrogenate au fost eliminate complet din procesul de producție. Acizii grași trans din margarina de pe piața românească se află sub limita prescrisă de regulamentele europene (2g de acizi grași trans la 100g conținut de grăsimi). Altfel spus, principalul contraargument „de sănătate” la consumul de margarină nu mai e valid. 

Acizii grași vitali pe care corpul nostru nu îi poate produce singur se găsesc în margarină

Uleiurile de rapiță sau in, de exemplu, sunt o sursă naturală de omega-3, iar uleiul de floarea-soarelui este o sursă excepțională de omega-6, ambele fiind păstrate în margarină în timpul producției. Acesta este unul dintre cele mai importante aspecte, întrucât românii consumă doar o parte din aportul recomandat de omega-3 și omega-6. Pe lângă efectele lor anti-inflamatorii, anticoagulante și de stimulare a imunității, acești acizi grași polinesaturați contribuie la scăderea nivelului de colesterol și trigliceride, la echilibrarea tensiunii arteriale și previn complicațiile aterosclerozei.

Margarina e mai eco decât untul

Pe lângă argumentele ce țin de sănătate, mai sunt și câteva aspecte legate de impactul asupra mediului. Margarina realizată din uleiuri vegetale este o alegere mult mai sustenabilă și benefică mediului înconjurător decât untul. Diferența dintre un kilogram de margarină și unul de unt, în termeni de măsurare a poluării, înseamnă reducerea amprentei de carbon asupra mediului cu poluarea produsă de un drum de 30km cu o mașină pe benzină, o suprafață de cultură de 0.56 metri pătrați și un duș de 7 minute. Combinate! 

În loc de încheiere…

…scapă de prejudecățile culturale – margarina nu este un aliment „al săracilor” (este cinic și clasist să afirmi asta!), nu dăunează sănătății și, ca orice alt aliment de pe lumea asta, trebuie consumat echilibrat. Te invităm, așadar, să reevaluezi acest aliment hrănitor, gustos și accesibil.