Opt semne că ai glicemia prea mare

glicemia

Știm cu toții ce stare neplăcută simțim atunci când avem glicemia prea mică, dar ce se întâmplă la extrema cealaltă? Experții ne explică de ce ajungem să avem un nivel prea mare al zahărului în sânge, care sunt simptomele acestei probleme și ce putem face ca să rezolvăm situația.

Trebuie să știm că senzația unei glicemii prea mari este, de asemenea, foarte neplăcută. Mai mult, dacă acest nivel prea mare de zahăr în sânge se întâmplă foarte des, trebuie să fiți foarte atenți, pentru că poate duce la probleme grave de sănătate.

Glicemia mare apare atunci când nivelul de glucoză (zahăr) din sânge crește foarte mult. Ne luăm glucoza din mâncare, iar majoritatea alimentelor pe care le consumăm au un impact mai mare sau mai mic asupra glicemiei.

„Mâncărurile bogate în carbohidrați și în zahăr, dar sărace în grăsimi și fibre, precum pâinea din făină albă, băuturile răcoritoare sau bomboanele, au, de obicei, un impact mai mare asupra nivelului glicemiei”, spune Lisa Moskovitz, CEO al New York Nutrition Group.

Te doare capul și te simți epuizat

Pe termen scurt, tipul de alimente menționat de Moskovitz crește brusc nivelul glicemiei, lucru care vă face să simțiți un puseu de energie, dar inevitabil va urma o prăbușire. Asemenea mese nu vă fac bine nici din alte puncte de vedere. Duc la creștere în greutate, nivel mare al colesterolului și inflamații.

O glicemie mare din când în când este ceva normal, însă din cauza acesteia te va durea capul, te vei simți epuizat și obosit, vei fi irascibil și vei avea dificultăți atunci când vei vrea să te concentrezi, susține medicul new-yorkez Jessica Cording. Probleme cu adevărat există dacă acest nivel mare de glicemie devine ceva cronic. Această situație poate conduce la diabetul de tip 2, o afecțiune în care organismul tău nu mai este capabil să-și regleze nivelul de zahăr din sânge.

Glicemia mare te va face să simți nevoia să urinezi frecvent

Dacă vei suferi de o hiperglicemie cronică, vei simți frecvent și nevoia să urinezi, vei fi însetat din ce în ce mai des și vei vedea încețoșat. Dar dacă acest nivel mare al glicemiei nu este cronic încă în cazul tău, atunci trebuie să iei măsuri ca să limitezi riscurile de a experimenta acele simptome. Medicul Cording recomandă să ne asigurăm că mesele și gustările noastre sunt un amestec echilibrat de proteine și grăsimi sănătoase, pentru a diminua carbohidrații și zaharurile și pentru a evita acele puseuri de hiperglicemie.

„Dacă mănânci o prăjitură, spre exemplu, are o grămadă de zahăr, dar foarte puțin proteine pentru a echilibra glicemia”, explică doctorul. ”Glicemia îți va crește foarte, foarte repede în acest caz. Sucul poate avea, de asemenea, același efect, pentru că ajunge în sânge într-o doză mare. Te vei energiza foarte mult, iar apoi urmează prăbușirea”, adaugă Jessica Cording.

Înainte de ceva dulce, consumă proteine

Pentru a preveni această situație, doctorul sugerează să mâncăm ceva bogat în proteine și grăsimi, înainte de ceva dulce. Alissa Rumsey, o altă specialistă în domeniu, susține că e important să fim atenți la mâncărurile făcute cu făină albă, precum pâinea, napolitanele, produsele de patiserie sau pastele, pentru că acestea se digeră repede și pot cauza o eliberare foarte rapidă de zaharuri în sânge.

„Este și cazul alimentelor bogate în zaharuri adăugate, inclusiv deserturile, bomboanele, iaurturile îndulcite, înghețatele, batoanele, anumite cereale pentru micul dejun și băuturile răcoritoare îndulcite cu zahăr”, spune și Rumsey.

Momentul meselor este și el foarte important, spune Beth Warren, specialistă în nutriție. „Dacă îți lași prea mult timp corpul fără mâncare, adică aproximativ patru ore, va scădea nivelul de zahăr în sânge ceea ce va duce apoi la un șoc de creștere a glicemiei în momentul în care vei mânca”, spune Warren.

Ia gustări la fiecare 2-4 ore

Pe de altă parte, dacă mânânci prea des sau guști ceva în continuu, la mai puțin de două ore distanță între mese, nivelul de zahăr din sângele tău va crește din ce în ce mai mult. De aceea, Beth Warren recomandă gustări la fiecare 2-4 ore. De asemenea, specialista ne îndeamnă să mâncăm ceva la mai puțin de o oră după ce ne-am trezit, dimineața. Și nu uitați! Dacă ați mâncat bine,  dar dintr-odată vă permiteți ceva foarte bogat în zaharuri, veți simți și mai rău efectul glicemiei prea mari.

„Văd asta foarte des”, spune Jessica Cording. ”Cineva își schimbă stilul de viață, dar merge apoi la o petrecere de ziua unui prieten și mănâncă o prăjitură, iar apoi simt că trebuie să se întindă imediat. Dacă nu mânânci astfel de alimente o perioadă iar apoi ți le permiți brusc, devii mult mai sensibil la ele”, explică experta.

În concluzie, se întâmplă să te simți din când în când afectat de nivelul mare al glicemiei, iar apoi să revii în limitele normale. Dar dacă descoperi că acest lucru ți se întâmplă prea des și recunoști simptomele menționate mai sus pentru nivelul mare de zahăr în sânge, este bine să mergi la un medic care să te poată diagnostica.