Nutriția corectă a copiilor, inclusiv pe timp de vară

Nutriția corectă a copiilor, inclusiv pe timp de vară

Vara copilul consumă mai multă energie decât în restul anului, datorită activității mai intense de afară, la joacă, sau în vacanță. Și pentru a te asigura că micuțul tău crește frumos și sănătos, e important să cunoști principiile pe care se bazează nutriția corectă a copiilor.

 

Șotronul, jocurile cu mingea, alergatul, săritul corzii, lupta cu valurile sau înotul îi pot solicita la maxim organismul pentru a face față efortului. Și arderile calorice sunt accelerate.

„Nutriția este un element deosebit de important, care ridică de cele mai multe ori probleme atât în cazul adulților, dar în special în cazul copiilor. Cu toate acestea, problemele referitoare la nutriție au un numitor comun – educație alimentară corectă. Este ideal ca aceasta să fie realizată încă din copilărie și e important să nu transmitem copilului impresia că trebuie să învețe aceste noțiuni. Din contră, educația trebuie percepută ca o normalitate, ce poate fi dobândită și prin joacă', explică Adina Radu Cosma, manager Lumea Copilăriei.

Rezultate alarmante în privința greutății copiilor români

În România, conform unui studiu realizat de Ministerul Sănătății la nivelul populației de copii, incidența supraponderabilității este de 26,75%, iar a obezitătii este de 11% – valori relativ mari în comparație cu vestul Europei. Același studiu arată că cei mai afectați sunt copiii din mediul urban și de două ori mai mult băieții de 8 ani decât fetele de aceeași vârstă.

Deși în această perioadă creșterea este mult mai lentă, corpul trebuie să fie pregătit să susțină o activitate musculară puternică, refacerea rapidă a țesuturilor și să ofere apărare împotriva bacteriilor.

Meniul zilnic recomandat al unui copil între 3-6 ani, din punct de vedere caloric

În alimentatia preșcolarului, meniul trebuie să fie cât mai variat. Ca și calorii, acestea variază în funcție de vârstă astfel: la 3 ani are nevoie de 1300 cal/zi, la 4 ani are nevoie de 1500 cal/zi, la 5 ani are nevoie de 1650 cal/zi, iar la 6 ani are nevoie de 1800 cal/zi.

În ce privește carnea, copilul e bine să primească aproximativ 50-75g/zi, dar acest aliment nu trebuie să fie inclus zilnic în meniu.
Mezelurile sunt recomandate pentru consum doar foarte rar.
Pâinea integrală, NU caldă și proaspată, este mai bine digerată de stomacul celor mici. Aceasta nu se va da în cantități mai mari de 150-200g zilnic.
Lipidele sunt considerate adevărate rezerve de energie și reprezintă 8,7% din greutatea preșcolarului. Principalele surse de lipide sunt untul, laptele, grăsimea vegetală și ouăle.

5 porții de legume și fructe, zilnic

Chiar dacă sună a clișeu, sfatul nutrițional al specialiștilor de 5 porții de legume și fructe zilnic merită aplicat în nutriția copiilor. Aportul de vitamine are rol energetic în metabolismul micuțului.

Mărimea porției se măsoară având ca unitate pumnul copilului

Nutriționiștii recomandă orientarea după mărimea pumnului copilului în alegerea porțiilor. 3 mese pe zi înseamnă 3 porții de mărimea pumnului lui strâns. Aceea este capacitatea stomacului și cantitatea de mâncare în urma careia acesta se va simți sătul. Obligarea copilului să mănânce o porție supradimensionată este o practică întâlnită, dar fără a fi susținută de un nutriționist specializat.

Credit foto: Shutterstock