Nu lipsa ambiției distruge dieta! Ci hormonii foamei! Află care sunt

hormonii-foamei-pot-declansa-foame-incontrolabila.j

În ultimii douăzeci de ani, oamenii d eștiință din toată lumea au studiat problema foamei pe care o resimțim cu toții, modul cum funcționează aceasta, care sunt factorii declanșatori și cum pot fi controlați.  Astfel, a ieșit la iveală faptul că sunt nu mai puțin de 15 hormoni care au un rol în apariția foamei, trei dintre ei fiind principali. 

Citește și: 12 alimente pe care NU trebuie să le mai cumperi! Află de ce

Sunt trei hormoni principali care declanșează foamea

Când vine vorba de resimțirea foamei, în diverse grade, trei hormoni sunt cei mai importanți: leptina, grelina și neuropeptida Y (NPY).

Leptina– Este un hormon care reglează metabolismul și are impact major asupra greutății corpului. Datorită leptinei, creierul primește semnalul că ne-am săturat după ce am mâncat, de aceea este considerată unul dintre secretele combaterii obezității, a tulburărilor metabolice și chiar și a unor boli inflamatorii.

Grelina –Este hormonul care creşte pofta de mâncare şi reglează greutatea corpului. Se eliberează de către stomac şi transmite creierului (hipotalamusului) senzaţia de foame (este un semnal care stimulează apetitul). Concentraţia creşte imediat înainte de masă şi scade în următoarele aproximativ trei ore de la servirea mesei.

Neuropeptida Y- Acționează în hipotalamus prin creșterea apetitului și a senzației de foame. Este unul dintre cei mai puternici hormoni orexigenici. Alături de grelină, acest hormon face foame de nestăvilit. Când creșterea de NPY este cronică, apetitul este constant, pofta de dulciuri la fel, iar îngrășarea este rapidă și accentuată.

Ce trebuie să faci ca să nu declanșezi hormonii foamei

Sunt trei mari declanșatori ai hormonilor foamei care duc la o îngrășare rapidă.

  1. Lipsa somnului suficient– Dacă nu acumulezi orele de somn necesare, atunci îngrășarea e garantată. Spre exemplu, două nopți de somn insuficient înseamnă 45% carbohidrați adăugați inconștient în meniu. De ce? Pentru că se 'activează' leptina și grelina.
  2. Stresul- Acesta crește nivelul de cortizol care la rându-i sporește procesul de inflamație în întregul corp. Acest proces duce, în timp, la rezistență la leptină. În plus, se stimulează eliberarea hormonului neuropeptide Y. Astfel, semnalele de sațietate vin foarte târziu când deja porțiile exagerate de mâncare au fost devorate.
  3. Dieta/ postul- Ruperea echilibrului acestor trei hormoni poate fi cauzată și de diete drasdtice și de post. Uns tudiu efectuat asupra câtorva sute de obezi a evidențiat că, urmând o dietă de circa 550 de calorii pe zi, timp de 10 saăptămâni, slăbirea s-a produs, pierzându-se circa 15 kilograme. În acest timp însă, leptina scăzuse cu 35%, în vreme ce grelina crescuse peste limită. Asta însemna că participanții scădeau în greutate, dar dorința de mese mai consistente și mai dese devenea tot mai greu de stăpânit. Așadar, conform savanților, de vină pentru momentul când renunți la dietă nu este nicidecum lipsa ambiției ci un dezechilibru important al nivelului de hormoni ai foamei.

Citește și: