Nocivă sau benefică? Află ce efecte poate avea expunerea la soare

Nocivă sau benefică? Află ce efecte poate avea expunerea la soare

Expunerea la soare are o reputație tot mai proastă în ultimii ani, chiar dacă efectele sale asupra noastră nu sunt doar negative. Bineînțeles că excesele nu fac bine nimănui, însă asta nu înseamnă că extrema evitării este în totalitate benefică.

De fapt, secretul armoniei constă în moderație. Astfel te poți bucura de toate efectele pozitive ale soarelui, fără a te pune însă în pericol. Pentru a găsi acest echilibru, trebuie să știi ce se poate întâmpla cu corpul tău atunci când te expui la soare:

Contraindicațiile și efectele negative ale expunerii exagerate la soare

Conform studiilor, există o serie de dezavantaje și pericole ale expunerii la soare. Tocmai de aceea, specialiștii în dermatologie, oftalmologii și chiar medicii generaliști recomandă protecția. Iată doar câteva dintre maladiile asociate cu expunerea excesivă sau în intervalele orare nepotrivite:

  • Soarele poate dăuna vederii. Expunerea neprotejată la razele ultraviolete poate contribui la deteriorarea retinei și, implicit, la cea a vederii. De altfel, aceleași raze UV sunt asociate cu dezvoltarea unor afecțiuni oftalmologice precum cataracta.
  • Expunerea prelungită la soare este singura cauză a insolațiilor și reprezintă reacția corpului la pierderea prin transpirație a apei și a sărurilor minerale. Insolația este asociată cu simptome precum durerile de cap, greața, vărsăturile, stările de amețeală și creșterea temperaturii corpului.
  • Unul dintre pericolele cu potențial letal al expunerii la soare este că, netratată, insolația poate duce la un atac vascular cerebral. De aceea, este foarte important să ceri ajutor specializat în cazul în care simptomele insolației își fac simțită prezența în urma expunerii la soare.
  • Arsurile solare sunt un efect negativ destul de frecvent și sunt provocate tot de razele ultraviolete. Simptomele pot apărea după 4-5 ore și se manifestă prin înroșirea pielii, durere sau sensibilitate la nivelul dermei, vezicule cutanate cu lichid și chiar semne specifice gripelor și răcelilor, precum greața, febra, frisoanele sau durerile de cap.
  • Erupțiile cutanate pot, de asemenea, să îți provoace neplăceri după expunerea exagerată la soare, din cauza transpirației excesive. Acestea apar de regulă în zona axilei, pe gât și decolteu, în spatele genunchilor și al coatelor, iar aspectul se aseamănă cu cel al iritațiilor comune sau al coșurilor.
  • Pe termen lung, expunerea prelungită la soare sau cea din perioadele în care razele UVA și UVB sunt mai puternice poate cauza mai multe tipuri de cancer de piele, dintre care cele mai comune sunt melanomul și carcinomul. Pentru a-ți proteja organismul de astfel de maladii, este important să folosești creme și loțiuni cu protecție solară în tot timpul anului, nu doar vara și să eviți expunerea la soare între orele 10:00 și 16:00.
  • Îmbătrânirea prematură a tenului poate fi, la rândul său, un efect nociv al soarelui. Razele ultraviolete inhibă producția de colagen la nivelul pielii, aceasta devenind tot mai puțin elastică și pot chiar să distrugă definitiv celulele superficiale ale dermei.

Beneficiile expunerii moderate la soare

Doar pentru că soarele ne poate face rău nu înseamnă că nu are și efecte pozitive asupra noastră. De la aspectul fizic al sănătății până la cel psihic, iată cum razele sale ne pot fi benefice atunci când ne bucurăm de ele cu moderație și la orele potrivite și recomandate chiar de către medici:

  • Zilele luminoase și călduroase îți pot schimba în bine starea emoțională și te pot face să te simți mai energic. Chiar și nivelul serotoninei – hormonul fericirii este mai crescut în timpul verii.
  • Pentru că depresia sezonieră este un fenomen destul de des întâlnit, iar efectele sale includ schimbarea în rău a dispoziției, dificultatea de angajare în relații sociale, mâncatul compulsiv și oboseala cronică, trebuie să știi că aceasta este mai rar întâlnită în timpul lunilor călduroase.
  • Soarele poate ajuta chiar și la combaterea stresului, indiferent dacă acesta este cauzat de situația familială, de dificultățile de la locul de muncă sau de alte tipuri de probleme. De altfel, specialiștii recomandă plimbările în aer liber și expunerea moderată la soare pentru combaterea stresului.
  • Expunerea la soare influențează direct secreția substanței responsabilă de calitatea somnului – melatonina. De aceea, persoanele care se expun moderat la soare sunt mai puțin predispuse la insomnii sau alte tulburări de somn.
  • Datorită soarelui, corpul nostru poate produce vitamina D, care este atât de importantă pentru sănătatea sistemului osos. 15 minute de expunere zilnică, la orele potrivite, pot face astfel minuni pentru oasele tale.

Pericolele pe care le poate provoca soarele pot fi evitate cu o strategie destul de simplă, care implică folosirea zilnică a cremelor cu protecție UVA și UVB, purtarea ochelarilor de soare, purtarea hainelor care permit pielii să respire și care o protejează totodată acționând ca un filtru pentru razele nocive ale soarelui, dar și prin evitarea expunerii în intervalele în care exploziile solare au o incidență mai mare.

Sursă foto: Shutterstock

Loading...