Ne ajută apa să ne ferim de Covid-19? Specialiștii răspund. Iată cum, cât și când ar trebui băută pentru cele mai bune efecte

ne ajuta apa sa ne ferim de coronavirus

Pe Internet circulă de ceva vreme informaţia că dacă bem apă din 15 în 15 minute îndepărtăm riscul de infestare cu COVID-19. Cât este de adevărat acest lucru?

Răspunsul la această întrebare l-a oferit, pentru TVR1, dr Irina Stănescu-Acsinia – medic specialist medicină internă:

'Cu rezerva schimbărilor şi descoperirilor zilnice în continuă desfăşurare, privind comportamentul acestui virus nou, despre care lumea medicală învaţă din mers, precum întreaga populaţie, în direct, cercetătorii nu au postulat până acum că un consum regulat de apă ar îndepărta COVID-19 din organismul uman.

Totuşi, afirmaţia nu este lipsită de adevăr, în sensul că un pacient ştiut infectat cu COVID-19 de cele mai multe ori face febră, chiar mare, ce provoacă deshidratare prin transpiraţii intensificate, context în care organismului îi este necesar un consum considerabil de apă pentru a contrabalansa această pierdere de apă.

Deshidratarea ar duce la complicarea proceselor deja mult disturbate şi extrem de dezechilibrate ce au loc în organele afectate de COVID-19, reducând mult şi capacitatea de curăţare şi regenerare a organismului ca întreg.

Ca atare, pacientul afectat de virus este ori perfuzat, dacă ajunge în spital, cu soluţii hidroelectrolitice, ori are indicaţia să bea multă apă.

Aceasta trebuie consumată treptat, nu solicitând mult ca volum capacitatea stomacului, pentru a nu afecta toleranţa digestivă a acestuia, care oricum este alterată. Avem nevoie treptată de apă inclusiv pentru a ajuta absorbţia nutrienţilor la nivelul  tractului digestiv.

De asemenea, apa fiind un agent de spălare şi curăţare pentru organism, ea uşureaza transportul toxinelor de la celule şi ţesuturi spre rinichi şi piele, pentru eliminarea lor prin urină şi transpiraţie', explică specialistul.

În izolare, situație în care încă ne aflăm, cât ar trebui să ne hidratăm? Potrivit dr.Irina Stanescu Acsinia, 'În condiţiile de izolare la domiciliu se pune problema unei conduite care să ne ajute cât mai mult în prevenirea îmbolnăvirii (bine-înţeles în contextul eventualului contact cu COVID-19) şi în ceea ce priveşte creşterea rezistenţei organismului. Deci, vorbim de fapt de prevenţie.

Din punct de vedere medical se afirmă că necesarul corespunzator de apă zilnic la o persoană activă ar fi de 33-35 ml/kgcorp, astfel, se ajunge la o cantitate medie de 2-2,8 litri de apă consumată, în general, de adult/zi. Calculul este aplicabil şi în cazul copiilor.

Nu este recomandat consumul de peste 4 l/zi, nevoia unei asemenea cantităţi semnalizând alte probleme patologice în organism.

În izolare la domiciliu, corpul nu este foarte activ în principiu, chiar dacă ar fi ideal să depună activităţi fizice sau diverse antrenamente fizice, tocmai pentru păstrarea la un nivel optim al activităţii metabolice. Deci, am fi tentaţi să credem că am avea nevoie de mai puţină apă. Eu consider că cifrele anunţate anterior ca necesar se menţin şi în această perioadă.

Vine sezonul cald şi cresc pierderile de apă prin vasodilataţie şi transpiraţie. Intensificăm prin consumul de apă procesele metabolice interne, inclusiv pe cele de curăţare de reziduuri şi introducem mai eficient în corp nutrienţii aduşi în tractul digestiv prin alimentaţie şi suplimentare. Toate aceste aspecte sunt obligatorii pentru a ne menţine un organism cât mai în putere.

De asemenea, s-a constatat că poarta de intrare a COVID-19 în organism este mucoasa căilor respiratorii, iniţial la nivelul tractului superior (nări, gât, faringe), dar mai ales al tractului inferior (bronhii, alveole pulmonare), unde poate ajunge foarte uşor dacă trece de cel superior. Virusul pătrunde prin mecanismele proprii de apărare ale acestei mucoase, în special, dacă există mici fisuri la acest nivel, fisuri obţinute şi prin deshidratare.

Cu alte cuvinte, cu cât mucoasa căilor aeriene este mai hidratată, cu atât virusul patrunde mai greu. De aici necesitatea hidratării întregului organism şi a efectuării de inhalaţii, chiar şi cu apă cu sare dacă nu cu soluţii volatile emoliente, sau cu alcool şi uneori efectuarea de gargară. Totul pentru a menţine pelicula cu mucus ce tapetează căile respiratorii cât mai intactă.

In concluzie, recomand să bem undeva între 2-3 litri lichide pe zi, în funcţie şi de greutatea fiecăruia şi activitatea fizică, lichide necarbogazoase, ceaiuri, sucuri naturale sau apă plată oligominerală din surse sigure.

Acestea să fie la temperatura camerei, în nici un caz de la frigider (pentru a nu irita căile respiratorii superioare ) sau calde-calduţe. Recomand consumul în special între mese, având o sticlă de apă după noi din care să ne amintim să bem câte puţin treptat, iar dacă vrem să bem şi la masă, recomand ceai fierbinte'.

Vezi și Albastru de Metilen, vaccin împotriva COVID-19'. Explicația dr. Adina Alberts: Efecte benefice în 24 de ore!'

Citește și: