Murăturile sunt o sursă importantă de vitamine si minerale

Murăturile sunt o sursă importantă de vitamine si minerale

Gogonele, varză murată, castraveți, gogoșari, conopidă. Murăturile acestea întregesc meniul nostru în perioada de iarnă și oferă organismului substanțele de care are nevoie și în sezonul rece.

 

În sezonul de iarnă, legumele proaspete ne ajung mai rar pe masă decât în perioada caldă. Din fericire, murăturile puse de cu toamnă pot compensa în parte acest deficit din alimentație.

Puține calorii, multe vitamine

Murăturile sunt sărace în calorii și bogate în minerale și vitamine, cu precădere vitamina C. Varza murată are cel mai mare conținut de vitamina C, 100 g acoperind un sfert din necesarul zilnic al unui adult. Murăturile care nu sunt fierte, ci doar puțin opărite, păstrează aproape intacte vitaminele, de aceea sunt indicate în acest sezon. Nutriționiștii recomandă persoanelor sănătoase să consume murături și seara, pentru că potolesc apetitul. Trebuie însă să se țină cont și de faptul că acestea favorizează retenția de apă în corp. Acest lucru poate fi prevenit prin spălarea murăturilor înainte de a fi mâncate, pentru a îndepărta surplusul de sare. Mai pot fi și desărate, dacă sunt ținute pentru o jumătate de oră în apă rece. Chiar dacă gustul nu va mai fi la fel de bun, așa vei evita excesul de sare.

Murăturile și sănătatea

Nu toată lumea se poate bucura de gustul murăturilor. Persoanele cardiace, diabetice sau cu probleme gastrice trebuie să se abțină de la consumul acestora. La persoanele cu probleme gastrice pot apărea reacții alergice, din cauza fermentării legumelor, iar cei care au hipertensiune trebuie să aibă mare grijă la sarea în exces. Și în perioada menstruației este bine să te abții de la consumul de murături, pentru că nivelul hormonal crescut face ca organismul să rețină mai multă apă decât de obicei.

Murăturile cele mai bune

Ca să ai parte de murături sănătoase e necesar ca legumele pe care le pui la murat să fi fost proaspete, sănătoase, nepătate și neatinse de brumă. Ele păstrează vitaminele rezistente la fermentație și împrumută și beneficiile celorlalte ingrediente folosite: mărar, hrean, frunze de țelină, usturoi.

Știai că…

…100 g de gogoșari în oțet conțin doar 15 kcal și o cantitate apreciabilă de vitamina C?

Credit foto: Flickr.com