Slăbirea se bazează pe principii clare, generale, dar fiecare individ răspunde aparte la metodele care ar tebui sa înlăture kilogramele în plus. Pe scurt, pentru toată lumea, procesul de slăbire se instalează când mâncăm mai puțin calorii decât ardem, deci ar trebui să avem un deficit caloric în alimentație pentru a slăbi. Sunt și factori care ne intarzie slăbirea, pe care îi putem controla, dar mai greu: stresul, oboseala sau metabolismul leneș.

Pentru a înregistra cele mai bune rezultate când ne propunem să scădem în greutate, trebuie să urmăm un program complet conceput de un specialist, care să ne cunoască stilul de viață, preferințele în alimentație și felul în care organismul nostru răspunde cel mai bine când pornim motorul de slăbire.

În plus, e indicat să monitorizăm acei factori ascunși care ne împiedică să ajungem la rezultatele dorite în ceea ce privește greutatea de pe cântar. Iată care sunt aceia:

 

Somnul insuficient

Dacă dormim prea puține ore necesare corpului de a-și reface forțele, avem parte de reversul medaliei. În loc să slăbim, câștigăm în greutate. Oboseala ne împiedică să facem suficient sport pentru a arde caloriile, vine la pachet cu foamea și crește nivelul de cortizol, cel care ne face să poftim la mâncare.

 

Stresul

Stresul și îngrășarea merg mână în mână, deoarece acesta declanșează poftele alimentare de ceva bun, de obicei produse dulci și grase, crește nivelul de cortizol, hormonul foamei, și ne împiedică să ne urmărim scopul și astfel abadonăm lupta cu kilogramele. Mânactul pe fond emoțional e una dintre principalele cauze care ne împiedică să slăbim.

 

Metabolismul greoi

Metbolismul poate avea un ritm încetinit mai ales din cauza vârstei și din cauza pierderii masei musculare. Studiile arată că masa musculară scade cu aproximativ patru procente la fiecare decadă, între 25 și 50 de ani, așa că, pentru a contracara acesta specte, e recomandată ridicarea de greutăți.

 

Prea puțină mișcare

Mișcarea este esențială în slăbire și nu vorbim de programe complexe la sala de sport, pentru cei care nu agreează acest lucru, ci de orice fel de mișcare: urcatul de scări, mersul de jos…

Cei care lucreazăde la birou câte 8-9 ore pe zi trebuie să facă mișcare mai des, pe lângă exercițiile fizice: să ia pauze de la calcuator, să facă stretching, să spargă cumva programul de inactivitate îndelungat.

 

Pauze prea mari în programul de slăbire

Desemnarea unei zile libere de la dietă si sport e binevenită, dar după cinci zile de abstinență, dacă ne aruncăm în mâncare nesănătoasă și nu ne mișcăm deloc, anulăm rezultatele obținute cu greu. Așa c, un desert caloric într-una dintre zile e permis, dar 48 de ore de suspendare totală a programului de alimentație sănătoasă și de sport nu sunt binevenite.

 

 

Opinia specialistului 

 

Andreea Zegheanu, nutriționist

andreea zegheanu nutriționist

Chiar și alimentele sănătoase trebuie consumate cu măsură

Slăbirea apare când se creează un deficit caloric – mâncăm mai puțin decât ardem. Dacă rezultatele apar mai greu, acest lucru înseamnă fie că supraestimăm câte calorii am ars, fie subestimăm câte calorii am mâncat.

Cele mai frecvente greșeli:

  1. Mănânci prea puține calorii iar corpul intră în “modul economic”. Cu alte cuvinte, lipsa de energie te face să te miști mai puțin.
  2. Subestimezi câte calorii ai mâncat.

Doar pentru că un lucru este sănătos nu înseamnă că poate fi consumat fără să se respecte porția.

  1. Supraestimezi câte calorii ai ars.

Trackerele de fitness si afișajul aparatelor de cardio sunt ca o sabie cu două tăișuri. Te pot motiva, dar și sabota, mai ales când mănânci în funcție de cât arzi. Nu te baza pe acel afișaj prea mult și încearcă să mănânci în fiecare zi la fel de multe calorii. Doar așa vei putea, la finalul unei săptămâni, să evaluezi dacă planul pe care îl urmezi chiar funcționează sau ai nevoie de o strategie mai bună.

 

Foto: Shutterstock