Cât de benefice sunt mișcarea și sportul pentru gravide

mișcare și sport pentru gravide

Mișcarea și sportul moderat sunt esențiale pentru gravide, pentru a asigura bunul mers al sarcinii și o naștere ușoară. Dacă nu există alte probleme de sănătate, se recomadă cel puțin 30 de minute de activitate fizică în fiecare zi, lucru ce poate avea beneficii atât pentru viitoarea mămica, cât şi pentru copil.

Mersul pe jos este o activitate fizică foarte bună pentru gravide, însă, în sezonul rece aceast obicei nu mai este recomandat viitoarelor mămici care trebuie să se ferească de frig şi de vremea rea. Cu toate acestea, dacă ești însărcinată, nu trebuie să renunţi la a face puţină mişcare în fiecare zi.

30 de minute de mișcare pe zi

Doar pentru că ești însărcinată, nu înseamnă că ar trebui să renunţi la orice activitate fizică. În general, se recomandă cel puţin 30 de minute de activitate fizică în fiecare zi pentru gravide, lucru ce poate avea beneficii atât pentru viitoarea mămica, cât şi pentru copil', afirma dr. Silviu Iștoc, medic primar obstetrica-ginecologie.

Dr. Silviu Iștoc ne spune care sunt activităţile fizice potrivite pentru femeia însărcinată şi pe care trebuie să le evite, pentru rezultate eficiente.

De ce mișcarea este importantă pentru gravide

S-a demonstrat că activitatea fizică în timpul sarcinii este foarte benefică pentru sănătatea mamei, dar mai ales a copilului nenăscut. Iată care sunt efectele pozitive ale mişcării zilnice în sarcină:

  • Ajuta să menţii o greutate normală în timpul şi după sarcină.
  • Te ajută să dormi mai bine şi să te simţi mai puţin obosită.
  • Reduce riscul de a dezvolta varice.
  • Reduce probabilitatea de umflare a picioarelor, gleznelor sau a mâinilor.
  • Reduce riscul de anxietate sau depresie.
  • Ajută la prevenirea durerii de spate.
  • Reduce riscul de a dezvolta diabet zaharat în timpul sarcinii (diabet gestational).
  • Reduce riscul de probleme cu tensiunea arterială ridicată în timpul sarcinii.
  • Reduce apariţia problemelor sau a complicaţiilor din timpul naşterii.
  • Creşte rezistența copilului în timpul nașterii.

Mișcarea protejează organismul

dr. Silviu Iștoc www.dristoc.ro

dr. Silviu Iștoc www.dristoc.ro

Mişcarea fizică este foarte importantă în viaţa oricărui om, însă activităţile realizate trebuie să fie alese în funcţie de starea de sănătate şi de alte condiţii din viaţa fiecăruia, precum perioada de sarcină. Aceasta protejează organismul de apariţia afecţiunilor, păstrează o greutate constantă şi eliberează tensiunile cumulate care ne fac rău. Femeia însărcinată trebuie să ştie că are nevoie de mişcare pentru a-şi menţine sănătatea la un nivel înalt', spune dr. Silviu Iștoc.

Ce tip de mișcare este indicat să faci în timpul sarcinii

Încearcă să introduci activitatea fizică ca parte din rutina ta zilnică. Nu evita să faci mişcări uşoare care să nu te solicite foarte mult. Dacă îți place să mergi pe jos, există alternative eficiente care să îți menţină starea de sănătate şi în sezonul rece', spune dr. Silviu Iștoc.

Alege întotdeauna scările şi nu liftul. Dacă afară este frig, optează pentru o plimbare în mall, într-un centru comercial sau într-un muzeu.

Înotul este foarte sănătos. Mobilizează toţi muşchii şi relaxează corpul şi mintea. De aceea, este indicat că în timpul sarcinii să mergi la bazin.

Dacă îți place să dansezi, nu te gândi că nu e indicat pentru gravide. Dă drumul la muzica preferată şi fă  mişcări uşoare care să nu te solicite foarte mult.

Exerciţiile pelvine pe podea sunt, de asemenea, importante în timpul sarcinii şi sunt recomandate pentru toate femeile gravide. Ele pot contribui la întărirea muşchilor planşeului pelvin, care pot fi supuşi unei presiuni în timp sarcinii şi, mai ales, în timpul travaliului.

„Trebuie să ştiţi că modificările hormonale din timpul sarcinii pot afecta muşchii şi ligamentele, iar articulaţiile pot deveni mai permisive şi mai mobile în timpul sarcinii. De aceea, trebuie să alegi activităţile fizice care să nu te rănească', completează dr. Silviu toc.

Ce tip de mișcare nu trebuie să faci în timpul sarcinii

După 16 săptămâni de sarcină, nu ar trebui să mai faci exerciţii în poziţia întinsă pe spate. De asemenea, evită scufundările în timpul sarcinii. Evită sporturile de contact sau cele cu mingea pentru că ești în pericol de a fi lovită în abdomen.

Evită orice activitate fizică care te solicită foarte mult. Protejează-t de eventualele loviri în abdomen, care ar putea afecta copilul în curs de dezvoltare. Astfel de activităţi nerecomandate sunt echitaţia, schiul alpin, hocheiul pe gheaţă şi ciclismul, care trebuie excluse în perioada sarcinii', explica dr. Silviu Iștoc.

Măsuri de precauţie pentru gravide

Există câteva alte lucruri pe care ar trebui să le iei în calcul atunci când faci activităţi fizice în timpul sarcinii:

  • Ai grijă să nu te supraîncălzești în timpul antrenamentelor. Asigură-te că bei multe lichide pentru a preveni deshidratarea şi leşinul.
  • Nu lăsa nivelul glicemiei să fie prea scăzut. Asiguraţi-vă că ai mâncat suficiente calorii, pentru a nu avea probleme.
  • În cazul în care călătorești la altitudini mari, ar trebui să ai mare grijă. Odihnește-te cât mai mult posibil în toate zilele pe care le petreci acolo deoarece fluxul de sânge este redus şi poate afecta copilul.
  • Evită înotul în ape cu temperatura de peste 32 ° C.

Sursa foto: 123rf.com