Mirajul periculos dat de pastilele de slăbit

Mirajul periculos dat de pastilele de slăbit

De câte ori ai fost tentată să încerci pastile de slăbit despre care ai citit, ai auzit de la o prietenă sau de la o vecină? Da, kilogramele se duc uneori greu, dar nu dispera! Pastilele îţi pot face mai mult rău decât bine.

 

Metodele rapide care promit rezultate uluitoare sunt la mare căutare. La acest capitol se pot încadra și pastilele de slăbit, 'pilule minune” al căror consum ar presupune o scădere în greutate într-un mod facil şi într-un timp scurt. Doar că lucrurile nu sunt așa cum par!

„Pastilele de slăbit cuprind o suplimente diuretice, purgative etc. şi nu există nicio condiţie medicală asociată obezităţii, în care astfel de «pastile» să fie recomandate”, spune dr. Ciprian Constantin.

În lumea medicilor, noţiunea de pastile pentru slăbit este imediat demontată. De ce? „Pentru că cel mai adesea prin acţiunea acestora se încearcă să se obţină o scădere ponderală imediată prin pierderea de lichide (diuretice, purgative) sau prin creşterea metabolismului organismului (hormonii tiroidieni). Fiecare dintre aceste medicamente au o posologie (n.r.: doza unui medicament de luat în cursul unui tratament) clară şi nicăieri în prospectul acestora nu este trecută indicaţia «pentru obezitate»”, explică dr. Constantin.

În măsura în care există o astfel de indicaţie pentru medicaţia adresată obezităţii, aceasta este clară şi numai un medic endocrinolog care a identificat o cauză organică a obezităţii poate prescrie un tratament. Ghidurile clinice descriu clar paşii intervenţiei medicale în obezitate.

Reversul poate fi fatal!

Există numeroase tipuri de pastile de slăbit care au regim de suplimente alimentare şi care nu respectă legislaţia referitoare la medicaţie. „Efectele adverse în rândul consumatorilor pot fi severe şi uneori fatale: aritmii cardiace, tahicardie etc.”, declară medicul. Tot el adaugă că „pot fi înregistrate şi oscilaţii ale tensiunii arteriale, insomnie, anxietate, dezechilibre electrolitice. De asemenea, constipaţie, greaţă, uscăciunea gurii, cefalee, bufeuri pot apărea şi ele ca efecte în urma consumului acestor pastile.”

Soluţia este schimbarea stilului de viaţă

'Pentru obezitatea de aport (n.r.: dezechilibrul între alimentele mâncate şi energia consumată), medicaţia nu este o soluţie decât în cazuri atent selecţionate. Dacă obezitatea este diagnosticată ca fiind o consecinţă a unei situaţii medicale (hipotiroidism, insuficienţă corticosuprarenală etc.), varianta recomandată este intervenţia terapeutică nutriţională (un act complex, cel mai adesea consecinţa unei anchete nutriţionale). Nu trebuie apelat la «diete-minune» și la consumul unor diuretice, purgative, iritante digestive. Este nevoie de o schimbare în stilul de viaţă!' (dr. Ciprian Constantin, Șef Departament Nutriție și Diabet, Spitalul Militar Central 'Carol Davila').

Dr. Ciprian Constantin

Dr. Ciprian Constantin

Credit foto: 123rf.com