Dulce şi parfumată, mierea de albine este un aliment care pe lângă gustul deosebit, reuşeşte să dea multă energie organismului. Tocmai de aceea, specialiştii recomandă consumul unei linguriţe de miere dimineaţa, chiar şi pe stomacul gol. O linguriţă (5 g) conţine 60 de calorii. Mierea ca îndulcitor natural satisface repede dorinţa de dulce, ajută la înlăturarea oboselii, are funcţie de calmant şi conţine substanţe nutritive ca: potasiu, cupru, mangan, calciu, sodiu, magneziu, fier, fosfor, siliciu. ”Pe lângă vitaminele şi mineralele enumerate, se mai poate menţiona că mierea conţine o serie de enzime care sunt benefice în tratamentele împotriva durerior sau inflamaţiilor, dar şi substanţe de tipul aminoacizilor, care ajută la refacerea diverselor ţesuturi, cum ar fi tesutul hepatic (al ficatului) care are capacitatea de a se regenera când noi îl ajutăm suplimentar”, spune doamna doctor Cristina Bălănescu.

Îndulcitor recomandat în locul zahărului

Aduce un aport glucidic şi nutritiv foarte bun, de asemenea este un produs natural şi se absoarbe la nivelul intestinului, deci este folosită la maximum. Zahărul, însă, indiferent dacă este alb sau brun şi este obţinut din trestie sau sfeclă, rămâne un produs rafinat, supus unor procese termice şi chimice uneori. Într-adevăr, cel brun este mai puţin rafinat, dar şi asupra lui intervine mâna omului. Aşadar, nu se poate vorbi de un produs natural sută la sută, aşa cum este mierea. Cât despre persoanele care suferă de obezitate, pentru acestea cel mai bun îndulcitor este cel din leurdă sau cel din lobodă, cu zero calorii (pot fi procurate de la magazinele naturiste).

Evită consumul în băuturi fierbinţi

Mierea poate fi consumată simplă sau în ceaiuri, cu lapte sau în cafea, dar nu la o temperatură mai mare de 40 C. Peste această temperatură încep să se distrugă enzimele şi mineralele, iar unele vitamine nu sunt stabile la temperaturi ridicate, motiv pentru care ajung să se piardă.

Când şi cum se recomandă în slăbire

În dietele de slăbire, în cazul hiperponderalilor (cei cu kilograme în plus), în special când poftesc la ceva dulce, e de preferat să ia o linguriţă de miere în locul unei tablete de ciocolată. Persoanele mai active pot să consume chiar şi până la patru linguriţe. O atenţie sporită trebuie să se acorde în cazul persoanelor care au scaune des, deoarece le va creşte capacitate intestinului de eliminare a rezidurilor. De asemenea, persoanelor irascibile le este indicată maximum o linguriţă pe zi, pentru că aportul nutritiv şi energizant le poate da stări de agitație. În rest, atât pentru copii, cât şi pentru majoritatea adulţilor, mierea este un aliment foarte bun.


Ştiaţi că…

mierea de albine a fost prima substanţă dulce utilizată de om? Era folosită de preoţi ca medicament, dar şi la prepararea unor băuturi alcoolice pentru care era folosit polen.

reuşeşte să combată insomnia, are acţiune uşor laxativă şi antiseptică, ajută în afecţiunile digestive şi are efecte benefice în artrite şi artroze?

Dr. Cristina Bălănescu, medic primar medicină general, competenţă în medicina complementară.

Credit foto: 123rf.com