Mănânci repede? Iată ce boli poți dezvolta din cauza acestui obicei

Mănânci repede? Iată ce boli poți dezvolta din cauza acestui obicei

Dacă mânânci foarte repede, înseamnă că știi bine senzația de durere și disconfort pe care o înduri în timp ce trebuie să mai stai pe scaun încă 20 de minute pentru ca partenerul tău de masă să-și termine, lent, cina.

Abordarea ta grăbită a mâncatului te face să fii nerăbdător și îi face pe toți prietenii tăi să se grăbească pentru a ține pasul cu tine, dar există și motive mult mai serioase decât atât ca să încerci să încetinești viteza cu care îți termini mesele.

„Mâncatul încet este o recomandare a dieteticienilor de ani buni – și există un motiv foarte serios pentru asta', spune Amanda Foti, dietetician senior la programul Selvera Weight Management. „În primul rând, pentru că poate provoca un disconfort grav, o indigestie și chiar și reflux acid. Cei care mânâncă repede tind să ia înghițituri mari și să înghită rapid, iar acest lucru nu permite secreția corespunzătoare de salivă și de enzime care să lubrifieze și să descompună mâncarea în particule mici înainte de a intra în stomac”, explică Foti. Mâncatul rapid crește, de asemenea, și cantitatea de aer inhalat, iar acest lucru conduce la gaze și balonare.

„Cea mai mare problemă pe care o au însă cei care mânâncă prea repede este aceea că, în realitate, mănâncă mult mai mult decât ar avea nevoie pentru a fi satisfăcuți. Când mâncarea intră în gură, organismul nostru dă semnale pentru a pregăti tractul digestiv pentru ce urmează. Când ai mâncat suficient, stomacul trimite semnale la creier pentru a-l anunța că e momentul să se oprească', mai spune Foti. „Graba la mâncat te va face să ratezi aceste semnale, pe când dacă vei acorda timp destul mesei, i-ai lăsa și creierului suficient timp pentru a primi aceste semnale și pentru a se opri atunci când va realiza că doar de atât aveai nevoie”, spune specialista.

Dacă mânânci repede riști să devii obez

Câteva studii au descoperit că există o legătură între mâncatul în viteză și riscul de a deveni supraponderal sau obez, dar și cu riscul de a dezvolta diabet de tip 2. Cercetătorii sugerează, de asemenea, că mâncatul în tihnă te va ajuta să consumi mai puține calorii și să te simți sătul pentru mai mult timp.

Dar cum să încetinești ritmul de a mânca acum, din moment ce te grăbești la masă de când te știi? Totul ține de gândire. Iată ce trebuie să faci:

Mănâncă pe tot parcursul zilei

Acest pas implică un pic de planificare, dar este, de departe, cel mai important, potrivit expertei Foti. „Asigurați-vă că mâncați mese regulate și gustări pe tot parcursul zilei, păstrând un echilibru sănătos între proteine, fibre și grăsimi. Nu lăsați niciodată să treacă mai mult de 3-4 ore fără să mâncați nimic. Acest pas vă va ajuta să vă controlați foamea și nu vă va permite niciodată să vă înfometați atât de tare încât apoi să nu vă puteți stăpâni”, recomanda specialista.

Evită să mănânci pe drum

Mâncatul pe fugă, în drum spre următoarea întâlnire, îți poate da peste cap semnalele de sațietate. În plus, dacă mănânci în felul ăsta, crește riscul să alegi ceva ce nu este chiar atât de sănătos și hrănitor. Dedicarea unui timp special pentru masă va face ca mintea ta să fie prezentă la această acțiune și îi va permite corpului tău să primească semnalele de oprire a mesei, atunci când ești sătul.

Evită distragerile

Și aici ne referim la televizor, privitul pe telefon la Facebook și Twitter sau răspunsul la e-mailuri. Aceste activități îți pot distrage atenția și, așa cum am mai spus-o, îți vor împiedica organismul să sesizeze semnalele de alarmă ale creierului cu privire la momentul în care ai mâncat destul. „Ia-ți timp doar pentru masă, măcar 15 minute. Stai într-un loc liniștit sau chiar și la birou, dar cu ecranul computerului oprit pentru a te bucura de masa ta', sugerează Foti.

Folosește-ți simțurile

Lasă jos orice ai ține în mână între înghițituri și concentrează-te pe simțuri. Pe mirosul și gustul mâncării, pe sunete și pe sentimente. „Mâncatul ar trebui să fie o activitate plăcută. Concentrarea pe toate simțurile te forțează să fii atent în timpul mesei, iar asta îți va permite să încetinești ritmul de înghițire și să te simți cu adevărat bine în timpul mesei'.

Foto: 123rf